lördag 6 juli 2013

New York City


I onsdag var det dags, den stora dagen vi alla väntat på. Vi åkte till the Big Apple NYC. 
    Innan vi åkte till NYC gick vi på en Red Cross utbildning. Det innebär att vi fick lära oss Första Hjälpen och att använda en defibrillator mm. Den tog slut ca 2 pm och sedan sprang alla till sina rum och sedan iväg till bussarna.
    Vi fick en guidad tur i kända delar i staden. Vi fick berättat för oss om olika historiska platser och var vissa kändisar bodde tex Beyoncé, Jay-Z, Sarah Jessica Parker... Guiden var en härlig gubbe på ca 60 år. Han kunde verkligen sin stad. Jag förstår inte hur många  årtal, siffror och namn man kan ha i huvudet.
Vi körde förbi bl.a. Bloomingdales, Central Park, otaliga affärer, Queens, gigantiska kyrkogårdar, strykjärnsbyggnaden och Times' Square.
    Vi gjorde ett snabbt stopp vid World Trade Center och såg Frihetsgudinnan på långt håll. Det var supervarmt och solsken, gissar på 25-30 grader C. På vägen såg vi såklart ett antal gula taxibilar och det kändes verkligen som man befann sig i en amerikansk film.
    Slutstationen var Rockefeller Center och när vi klev av började det regna. Vi gick in i byggnaden och åkte 67 våningar upp till Top of the Rock som det kallas. Det var en otrolig syn, men tyvärr regnade det och det var svårt att ta kort. Det var väldigt kul att få se det.
När vi kommit ner var jag tillsammans med en svensk tjej men vi hade tappat bort resten av gänget. Vi valde att inte vänta på dem för vi hade bara 2,5 timme på oss att utforska staden. Jag ville in på Michael Kors och vi gick snart förbi det. Jag hittade klockan jag tittat på på internet. När jag kommer till LA ska jag slå till.
Vi fortsatte gå på Manhattan längs den kända 5th avenue. Vi gick mot Times' Square och tog en hel del kort där. Vi gick sedan in på Forever 21 där vi hittade resten av vårt svenska gäng! Vi gick tillsammans mot 34th street och Empire State Building. På vägen hoppade vi in på en mexikansk restaurang och åt Burritos och fajitas. Inte riktigt som svensk tacos men gott var det. 
    Sedan blev det powerwalk mot 34th street för bussen skulle plocka upp oss vid 9 pm. Vi hann ta lite kort på den mäktiga Empire State Building som var upplyst i vackra färger. Jag hann till och med köpa en I <3 NY t-shirt och en nyckelring som föreställde Frihetsgudinnan. Bussen var 20 minuter sen så vi var hemma vid 11 pm ungefär. En trött men glad Elina somnade med ett leende på läpparna.



Times' Square

Empire State Building




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar