torsdag 29 augusti 2013

60 dagar!

Idag är det exakt 60 dagar sedan jag flög till USA och enligt pappa är det också exakt 60 dagar tills han och min bror kommer och hälsar på mig! Tiden har gått så fort och det är båda bra och dåligt. Bra eftersom de kommer snart och jag får träffa min familj och mina vänner "snart". Det känns också lite tråkigt eftersom jag vet att jag kommer skaffa vänner här som kommer bli svårt att säga hej då till. Och värdfamiljen med. Det kommer också bli svårt att återvända till Sverige när hösten kommer och jag är van vid solsken och fint väder 90 % av alla dagar på året. Jag har inte tänkt så mycket på min hemresa än, mer än att jag förmodligen inte kommer förlänga min vistelse som många annars gör. Man kan förlänga 3, 6, 9 eller 12 månader som au pair. Jag vill komma hem och träffa familjen och vänner efter 13 månader hemifrån och sedan börja jobba i tex Norge eller plugga. Jag vill börja plugga direkt för det verkar så kul i början och studentlivet verkar helt underbart (stundtals iaf). Samtidigt vore det bra att jobba ett år och känna på arbetslivet lite mer och tjäna ihop mer pengar innan jag gör mitt stora val. Det känns fortfarande som om Miljövetenskap ligger närmast hjärtat. Trots att jag köpte en bil igår ;) Jag körde den själv för första gången idag. Jag körde på PCH det första jag gjorde och svängde av vid en bensinmack. Jag lämnade in en 50-dollarsedel för jag hade ingen aning om vad en full tank skulle kosta. Det blev inte mer ån 33 dollar! Så sjukt billigt! Det är ca 220 kr. Tanken var visserligen inte helt tom, men nästan. Sedan gick jag tillbaka in på macken och fick tillbaka min växel. Skitsmidigt.

Jag satt i några timmar på morgonen för att få fram den billigaste försäkringen och fixade det till slut. Jag har under gårdagen och idag ringt 10 olika försäkringsbolag och det visade sig att det billigaste var det första bolaget jag ringde. Det har tagit mig minst fem timmar att ringa alla och fixa och dona med det. Nu är det äntligen gjort och jag slipper ringa runt och leta efter bilar och försäkringar. Så skönt! Nu är det bara det Kalifornska körkortet som måste fixas. Det är både ett skriftligt och ett körtest precis som i Sverige, men det är något lättare skulle jag tro. Jag ska anmäla mig imorgon tror jag :D

Jag skypade med både mamma och pappa idag med och det var lika trevligt som alltid. Livet rullar på som vanligt där hemma och jag tror att det kommer vara sig likt när jag kommer hem, förutom att de gör om lite hos pappa. 

Imorgon är jag ledig på morgonen och på kvällen och jag ska försöka dra nytta av detta. På morgonen ska jag träna och kanske ta en tur med bilen till Cross Creak som är ett shoppingställe i Malibu. Malibu är väldigt brett så jag kan inte gå dit om ni tror det. Jag kanske ska fixa ett bibliotekskort på Malibus fina bibliotek när jag är där också. Inte för att jag läser så mycket böcker, men det kanske blir ändring på... På kvällen ska jag ta bilen igen och köra till Woodland Hills för att träffa Julia igen. Vi har inte bestämt vad vi ska göra än, det får vi se :)

3 kommentarer:

  1. Åh där är ju jag igen, och Elsa :)
    Vad skönt att läsa att du inte har några planer på att förlänga din utlandsvistelse!
    Du fixar och grejar med än det ena och det andra - bra jobbat. Ha det så bra och att läsa en bok låter väl som en bra idé, för du verkar ha något på gång hela tiden ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där är du ja :)
      Jag saknar friheten att kunna göra precis vad jag vill och inte schemalägga alla mina veckor dag ut och dag in. Jag skaffade aldrig bibliotekskortet, men snart så. Har bara läst en av mina tre böcker jag tog med från Sverige. Jag läser just nu en av dem och den är en tegelsten. Den handlar om Marilyn Monroes liv och utspelar sig precis där jag bor. Hon har nämnt Malibu, Santa Monica, Los Angeles, Topanga, Calabasas med mera. Den är väldigt intressant.

      Radera
  2. Vad kul att läsa om platserna du känner till :)

    SvaraRadera