lördag 17 augusti 2013

Oärliga amerikanska bilförsäljare

Idag har jag varit i LA och tittat på bilar. Vi åkte till min "favoritbil" som jag tittat ur i förväg och när vi kom dit visade sig att de hade två liknade bilar som jag blev intresserade av. Två olika Kia. Den jag tittat på i förväg var den billigare av dem. Kia nummer 1 är gammal men i ganska bra skick för sin ålder (färgen är vit). Den andra är röd lite mer sportig enligt min egen åsikt. Den var också något dyrare. Bilen brummade dock oerhört och det fanns en del andra små fel som jag inte gillade med den. Utseendemässigt gillade jag den röda mer, men jag tror att det kommer bli lättare att sälja en vit bil i slutet av mitt år dessutom.

Efter mycket tankar och funderingar hit och dit bestämde jag mig efter att vi förhandlat till ett pris att jag ville köpa den. Några timmar senare efter att vi bestämt att han ska lämna den till mig imorgon bitti och göra betalningen och pappersarbetet säger han att  "Hans chef inte godtar dealen. Han måste lägga till 200 dollar". Jag svarar: Priset var redan uppgjort, inklusive skatt osv... Jag tycker att det var väldigt fult gjort. Vi hade redan gjort upp ett pris och då ska han hålla sig till det. Min värdmamma och värdpappa sa att alla bilförsäljare i USA jobbar på det viset. De höjer alltid i slutet och kommer med någon dålig ursäkt. Det fungerar inte riktigt som i ärliga Sverige. Nu återstår det bara att vänta och se om han kommer tillbaka. Jag tänker vänta med att ta kontakt och jag får se om han tar kontakt igen. To be continue.....

Jag fick i alla fall en ny erfarenhet: Att köra bil i Los Angeles. Jag testkörde båda bilarna och körde några kvarter. Det var härligt att känna att jag fortfarande kan köra. Båda bilarna var manuella, vilket jag faktiskt vill ha.

4 kommentarer:

  1. Så bra att du inte bara svalde och betalade. Hoppas att försäljaren återkommer och går med på det första priset. Lycka-till-kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ringde hans chef idag och han sa att han begärde ännu mer.. Så det är nog Hejdå till den bilen.. De verkar inte särskilt villiga att sälja den med den servicen. -.-

      Radera
  2. Det blir nog bra till slut, det kanske inte är bäst att ta den första bästa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är sant, men det hade varit skönt att bli av med det :)

      Radera