tisdag 6 augusti 2013

Mat och träning i USA

Idag kommer ett inlägg som jag tror att en del är intresserade av att läsa. Nämligen ett inlägg om mat- och träningsvanor här i USA. Jag har en del kompisar som undrar hur det är och jag själv var väldigt nervös inför dessa två saker innan jag åkte. Jag förväntade mig att aldrig ha tid eller ork för träning och att bli totalt amerikaniserad och äta snabbmat och sådant flötigt. Så blev inte fallet! :D

Sedan jag kom flyttade till Malibu har jag tränat så gott som varje dag. De senaste två veckorna har jag tränat varje dag. Jag har haft väldigt tur och hamnat i ett område med många mindre vägar, promenadstigar och en strandpromenad runt hörnet. Min vanligaste träning är löpning och mitt favoritställe är såklart stranden. Jag brukar ha någon tid på morgonen till att springa och det har bara hänt två eller tre gånger sedan jag kom hit som jag börjat jobba så tidigt att jag inte hunnit träna. Jag börjar ofta jobba mellan 9-10 och hinner då springa innan, duscha och käka frukost. Jag har aldrig testat att springa på kvällen eftersom jag oftast slutar runt 8 och då är det mörkt och kallt ute. Morgonen är den ultimata tiden på dagen att springa när det gäller vädret. Det är oftast molnigt och ljummen temperatur. Jag har också testat att springa i backar för det finns det gott om här I Malibu och det känns i rumpan ska ni veta!

Jag önskar att jag hade en GPS-klocka för jag vill veta min hastighet när jag springer. Jag har ofta kollat upp innan eller efter min runda hur lång den var på google maps. De är oftast runt 7 km och tar runt 40 minuter. Jag gillar att ta det lugnt på morgonen, men jag borde nog göra mer intervallträning. Jag fick lite känningar i mina benhinnor för någon vecka sedan och insåg att jag inte borde springa 7 km varje dag utan att ha en vilodag. Då införde jag en liten regel. Löprundor ska varvas med PW (Powerwalks eller "snabb gång" för de som inte hänger med i svängarna). Jag går i en timma var tredje eller fjärde dag nu istället för att springa så att mina benhinnor inte slits ut totalt. Det hade varit bra med lite mer styrketräning, men det är svårt att hitta en bra plats i huset att göra det på. Det bästa vore en yogamatta, men det har jag inte och på golvet är det katthår överallt... Gymmet kostar 65 dollar i månaden (ca 440 kr i månaden) och det vill jag inte betala när jag vet att jag kan göra det hemma likaväl.

När det gäller maten äter jag inte särskilt amerikanskt. Jag äter i princip vegetariskt, vilket förvånar mig ganska mycket. Amerikaner är ju de största köttkonsumenterna i världen. Det jag äter oftast är quinoa, linser, tofu, pasta, havregrynsgröt, flingor, mackor, tortillabröd, kyckling, fiskpinnar, grönsaker, rotfrukter, frukt och bönor. Det blir som ni ser en hel del kolhydrater, men jag försöker hålla mig till så mycket grönsaker som möjligt. Jag äter också  keso och vanlig yoghurt för det vill jag inte leva utan. Men min största svaghet som mina flitigaste läsare vet är frozen yoghurt. Det är inte själva "yoghurten" som är det goda utan det är toppingen. Tänk er god mjukglass, men som inte är så söt och sliskig, toppad med kakdeg, kladdkakebitar, oreos, nötter eller frukt... Eller allt tillsammans. Jag vill inte ens skriva om det för då mår jag bara dåligt. Det är inte särskilt bra för min plånbok heller. De kostar runt 6 dollar (de väger, så det beror på hur mycket man tar) och det motsvarar cirka 40 kr. Det är inte så mycket, men äter man en varje vecka så blir det en hel del efter ett tag. Jag har testat en del andra sötsaker och onyttigheter som inte finns i Sverige såsom Funnel Cake, Pretzels och söta smoothies, men det gick inte hem hos mig.

Som en avslutning på detta långa inlägg kan jag nämna vad vi hittat på idag. Vi städade först och gjorde oss i ordning för en dag på stranden. Vi åkte till en strand i närheten som ingen av oss besökt och de älskade den! Jag tyckte också om den, men jag gillar större stränder mer såsom Santa Monica eller Venice Beach. Jag hade gjort i ordning lunch som vi åt på stranden och det var jättemysigt. Vi såg inga delfiner, sälar eller valar som vi hoppats på, men vi såg en hel del pelikaner. 






Bilderna är tagna från min promenad i morse. Vem vill inte gå ut och gå när man har dessa utsikter? (Bilderna gör inte verkligheten rättvisa). Den sista bilden är tagen från vår utflykt till stranden. I närheten av stranden fanns en enorm sanddyna som är som en lång skidbacke. Mäkta imponerande, men som sagt, bilderna speglar inte verkligheten tillräckligt bra.


2 kommentarer:

  1. Hello!
    Maten och träningen har du som vanligt "päjl" på, det är skönt att höra :)
    Härligt dag med både nytta och nöje. Fina miljöer :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är som vanligt upp och ner, men jag försöker hålla mig till det nyttiga så mycket som möjligt. Ja verkligen :) Så härligt!

      Radera