måndag 2 september 2013

Bilmekaniker, manikyr och fin restaurang

I lördags var det ganska kaos också, precis som i fredags. I lördags skulle jag jobba, men det slutade med att jag fick en ledig dag för att kunna ta itu med bilen. Avgasreningslampan på instrumentbrädan hade lyst i ett par dagar och jag ville kolla upp om det var ett seriöst problem eller ej. Jag hade nämligen möjlighet att lämna tillbaka bilen senast lördag om jag inte var nöjd. Jag letar febrilt på internet, men det slutar med att jag får hjälp från annat håll så jag hittar till slut ett ställe i Agoura Hills som kan kolla upp problemet gratis. Det visade sig att det var tanklocket som var löst. Man behöver skruva åt tills det klickar tre gånger och efter att mekanikern gjort det slutade lampan att lysa. Jag var så lättad. Jag åkte sedan till min mobilaffär för att fylla på med pengar för mitt i allt tog pengarna slut på min mobil och jag lyckades inte betala över telefonen eller internet så jag var tvungen att åka dit.

Efter lite ärenden längs med 101 bland annat lunch bestående av en halvgod sallad (se bild), åkte jag vidare till Woodland Hills för att träffa Julia och Raquel. Jag hämtade upp Julia och vi åkte sedan till Raquel för att fixa våra naglar. Raquel är superduktig och hon målade den amerikanska flaggan på två av mina fingrar och blått på resten. Jag hade aldrig fått för mig att göra det själv, men jag såg att hon gjort det tidigare och tyckte att det var väldigt häftigt gjort. Jag blev väldigt nöjd med resultatet. På kvällen pratade jag med Filippa på telefonen och gjorde av med 6 dollar. I USA betalar man tydligen för mottagna samtal också vilket är nytt för mig. Efter det tog jag en 40 minuters lång springtur längs med stranden och solnedgången. Det var så vackert att se solen försvinna bakom horisonten inom bara några sekunder och sedan se himlen skifta mot mer rosa nyans. När jag gav mig iväg var det ljust och när jag kom hem var det nästan kolsvart. Det går fort här.






Ikväll träffades vi igen på Dukes i Malibu. Det är en fin Hawaiiansk restaurang precis jämte havet och PCH. Att köra till Dukes tar vanligtvis 20-25 minuter, men eftersom det är Labour Day Weekend så var det fullt med bilar på vägarna med människor som var på väg hem från stranden. Det tog mig 55 minuter att köra dit. Det var lite jobbigt att ha en manuell bil när man fick krypköra i uppförsbackar hela tiden. Vi skulle egentligen träffats på piren innan och jag hade med mig min gitarr, men jag hann inte dit så jag åkte direkt till stranden så vi möttes där.Väl på restaurangen var jag så nöjd. Vi fick ett bord längs med fönstret och vi såg vågorna slå in mot de stora stenarna vid stranden. Oerhört vackert. Jag åt hummer för första gången och jag måste säga att det var inget speciellt. Svenska kräftor slår det med hästlängder. Jag beställde en havsrätt med räkor, hummer, fisk och pilgrimsmusslor. Det var kokos och jordnötter i och det kunde inte bli bättre. Vi beställde också in en efterrätt att dela på som var som en stor tårtbit med Oreo-botten, chokladsås och vaniljglass. Supergott! Vi var fem tjejer som delade på det och det gick åt snabbt. En mycket bra kväll och det känns som om det kommer bli fler av dem framöver.

2 kommentarer:

  1. Jag säger bara oj - det är den ena upplevelsen efter den andra. Hur orkar du? ;)
    Solnedhången ser fantastisk ut!!! Och vilken middag, man kan inte bli annat än avundssjuk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja hur orkar jag? När man är ledig vill man få ut så mycket som möjligt av det :) Jag vill försöka uppleva så mycket som möjligt och sedan komma hem utan ånger. Solnedgångarna är fantastiska, men jag har inte sett särskilt många för jag jobbar nästan alltid under den tiden. I helgen är jag dock ledig och då blir det nya äventyr! Middagen var helt fantastisk. Som sagt inget går upp mot svenska kräftor men det här var inte fel det heller ;)

      Radera