måndag 14 oktober 2013

Sea World

Ojoj ursäkta... En hel vecka utan uppdatering, hur klarar ni er? :o Skämt åsido, jag vet att ni är måttligt intresserade av mitt lilla liv här i USA ;) Det har varit mycket att stå i och mycket som har hänt sedan sist jag skrev. Ikväll hinner jag bara skriva om San Diego dag 1, alltså lördagen och imorgon gör jag ett litet inlägg om söndagen också.

Jag har alltså haft min första riktiga roadtrip med min "nya" bil White Trash, som vi döpte på vägen till San Diego, Julia och jag. Vi passerade en stor rymdstation, vilket vi missade på vägen dit men såg på vägen hem. Vi åkte runt 8.30 på kvällen från Julias hus i Wooodland Hills och anlände vid Julias kompis hus i San Diego 2 timmar och 20 minuter senare. Det gick jättebra att köra, men jag var trött när jag kom fram. När vi anlände satt vi och snackade en bra stund och sedan stannade jag kvar och sov hos Andrea och Julia åkte till hennes andra kompis Franci och sov där. Dagen efter träffades vi runt 9.30 och köpte sandwiches på Panera Bread för att ta med som lunch till Sea World. Vi åkte till Sea World strax efter 10 då det öppnade och anlände nog runt 10.30 skulle jag tro. På vägen till Sea World åkte vi på USA:s största motorväg. 12-filig sådan. Jag är glad att du inte visste detta innan jag åkte mamma ;) Jag körde dock inte, utan det gjorde Franci. Vi passerade också två gigantiska mormonkyrkor, vilket jag aldrig sett förut. De var fantastiskt vackra. Det är spännande att se sådana sevärdheter och olika religioners byggnader.

När vi hittat parkering gick vi vidare mot biljettstället. Det kostade 79 dollar för en dags biljett, men tack vare att jag är AAA-medlem (slags bilförsäkring) så kunde vi köpa dem för 72 dollar styck. Vi gick in och tittade snabbt på schemat för alla shower vi ville se. Vi såg först The Shamu Show, vilket var en show med späckhuggare och tre av deras tränare. Tränarna fick dock inte följa med i vattnet, eftersom det skett en del dödsolyckor tidigare. Showen var fortfarande bra och det var kul att se andra bli dyngsura som satt i publiken. Det fanns så kallade "Splash Zones", vilket var de 10 första raderna. Vi satt i slutet av den zonen, men vi lyckades komma undan vattnet. Späckhuggarna var riktigt duktiga på att skvätta.
Vi tittade också på en delfinshow där de också hade gymnaster i luften och tränade fåglar som flög över oss. Vi gick sedan runt och tittade på alla möjliga slags djur: Sköldpaddor, flamingos, hajar, sälar, pingviner, rockor, fiskar och till och med en isbjörn. Vi avslutade dagen med en sista show. Den kallades Pet Show och vi tänkte att det skulle vara några söta hundvalpar och mest för små barn, men det visade sig vara det bästa på hela dagen. De hade dresserade hundar, katter, grisar, ankor, kängurur och strutsar! Det var helt fantastiskt och sjukt roligt att titta på. Sea world var riktigt kul, det var halloween-tema också så många av barnen var utklädda och det fanns till och med Trick-or-treat-stationer. Även att vi alla är runt 20 år gick vi dit och ställde oss i kön skrattandes. Det mesta av godiset ville jag inte ha så det tänkte jag ge till mina värdbarn. Hoppas det tycker om det ;)

På lördagskvällen åkte vi även ut på kvällen och såg San Diegos skyline. Det var helt magiskt. Bron och byggnaderna var upplysta och kvällen var ljummen (men jag som har veknat tyckte att det var kallt)...























4 kommentarer:

  1. Hej! Där har du fel!!! Här är ett stort fan av din blogg. Jag går in flera gånger varje dag för att kolla om du skrivit. Jag ska kommentera mer senare, nu måste jag till jobbet :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet, men vill ju inte låta för självsäker haha ;) Du är ett troget fan :) Kram

      Radera
  2. Vilka fina bilder, och vilken blå himmel! Det verkar vara jättefint på Sea world. Förstår om det kändes magiskt kvällen i San Diego - det var verkligen en fin bild det också :)
    Det du skriver om motorvägen läser jag knappt, det är bäst att förtränga så fort som möjligt ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Ja det var så fint så och vi hade tur med vädret (som vanligt) hoppas verkligen att det håller i sig! :) haha det är ju som vilken annan väg som helst, bara att det är lite fler filer. Då kanske ni inte vill åka dit ändå när ni hälsar på? ;)

      Radera