söndag 20 oktober 2013

Luciaövning

Kan ni tänka er? Idag har jag varit på en luciaövning med svenska tjejer i LA. Det var hemma hos en svensk mamma som varje år anordnar ett luciatåg som tusentals människor kommer och tittar på. Hon sa att det kommer mellan 2000-4000 varje år! HELT galet. Det var min kompis Filippa som tipsade mig om detta och jag hämtade upp henne hemma hos henne så körde vi tillsammans dit. Först körde vi till Santa Monica och åt en frozen yoghurt runt 12 och sedan körde vi till luciaövningen som började vid 2. Vi var de sista som anlände, men jag är så van vid att alla amerikanare är sena så jag var lite tidsoptimistisk. Nu var det ju som sagt svenska tjejer så de var såklart alla i tid. De övar varje söndag och det här var deras tredje övning. Jag sa till mamman som leder det hela att jag kanske inte kan vara med, eftersom jag sällan är ledig på söndagar och kan inte riktigt planera min lediga tid. Hon sa att det var helt okej, så länge jag kunde komma på själva luciauppträdandet och öva någon gång till. Hon kunde också slänga in en övning då jag kan, vilket jag tyckte var jättegulligt. Vi var inte mer än 10 tjejer ungefär, men de saknade några stycken också. De flesta sångerna kände jag igen så som Jul, jul strålande jul, Nu tändas tusen juleljus, Goder Afton, Luciasången och Staffan Stalledräng. Det var en sång jag inte hört förut och ett julmedley med amerikanska låtar som jag inte kan alla verser på, men som jag hört tidigare. Mamman/sångledaren var duktig och lade in stämmor som en annan tjej också kunde sjunga med på. Hon var så engagerad och glad och det  var verkligen kul att öva. Hon påminner om min moster Anette jättemycket, både på sången, gestikuleringen och sättet. Det var jättekul att träffa så många svenska tjejer och även några svenska mammor. Jag har bara Filippa som är svensk, men jag är jätteglad för det. Det är verkligen superkul att träffa henne och det känns nästan som man var hemma i Sverige igen när vi umgås.

Efter luciaövningen drog jag och Filippa till Santa Monica. Där mötte vi upp men en dansk au pair som skrev till mig att hon var i där. Vi åt på Jonnys Pizza och jag åt en god sallad. Vi stannade tills klockan var ca 7 pm och sedan skjutsade jag hem Filippa. Efter det träffade jag Julia och Sindey en snabbis som befann sig i Malibu (såklart är de där när jag inte är det). De hade varit i Malibu hela dagen och varit på stranden, även om vädret varit ganska mulet. De skulle precis åka hem när jag var tillbaka i Malibu, men vi hann som sagt prata i ca en halvtimma innan de behövde åka hem. Kort och gott, helgen har varit bra och nu är det inte långt kvar tills jag får besök från Sverige. Om 1,5 vecka ungefär får jag äntligen träffa min efterlängtade pappa och saknade bror! :D Jag kan också nämna att jag tänker för fullt på nästa år och vad jag ska plugga... Det är inte lätt. Jag vill jobba med miljöarbete, men jobben som finns verkar tråkiga... Energiingejör är det senaste yrket som dykt upp som jag tycker verkar intressant, men man måste vara ganska teknisk, vilket inte alla gånger är min starka sida... Men matte gillar jag och det verkar vara ett ganska brett yrke och något som jag tror skulle kunna passa mig.



5 kommentarer:

  1. Men åh så kul med luciatåg! Vilken grej :) 2000-4000 som tittar? Är detta utomhus då? Får ni låna lusselinne?
    Det låter som en härlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Superkul verkligen! Det är i Shrine Auditorium som är en jättestor lokal. Du kan läsa mer om stället på http://www.shrineauditorium.com/ det är alltså inomhus :) Vi får allt av ledaren lusselinne, krans, band osv :) Ja det var en härlig helg :)

      Radera
  2. Men o vad jag blir rörd! :D.
    Vad kul att du får sjunga lite, du är ju bara såååååå duktig och jag önskar verkligen att du kommer att fortsätta med detta.
    Jaha, ännu en frozen yoghurt. Hm!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var jättekul att sjunga igen, det blir inte så mycket sjungande annars. Jag fulsjunger såklart i bilen när jag lyssnar på radion ;) Haha ja ännu en... Du kommer förstå vad jag menar när du smakar en ;)

      Radera
  3. Svar: Puss! Aha, spelar nog ingen större roll ;) Hihi, ska försöka vara lika flitig med uppdateringen i fortsättningen! :)

    SvaraRadera