tisdag 15 oktober 2013

San Diego dag 2

Här kommer en uppdatering om söndagen, alltså dag 2 i San Diego. Jag räknar inte fredagen eftersom vi anlände sent på kvällen och gjorde inget speciellt då. På söndagen ställde vi klockan hyfsat tidigt, 8.45, men jag vaknade som vanligt tidigare än så. Men hör och häpna: Jag somnade om och vaknade inte förrän klockan ringde!!! Jag har inte sovit så länge sedan jag kom till USA faktiskt. 8.15 är nog mitt rekord här. Det tar veckor för mig att kunna sova längre och vänja mig vid sovmorgon och eftersom jag alltid går upp ca 6.20 varje dag så vänjer jag mig vid det och vaknar vid den tiden även om jag är ledig. Vi åkte till ett bra frukostställe och beställde in en rejäl frukost. Jag ville såklart ha pannkakor för jag älskar verkligen amerikanska pannkakor, vilket är ganska farligt... Jag beställde banan- och chocolate chip pannkakor och det var verkligen alldeles för sött... och gott. Det blir nog inte Chocolate Chip till frukost igen ;) Jag höll mig mätt nästan hela dagen och runt 5 åt jag nästa gång. Då åt vi ute igen på en mysig liten restaurang. Det blev en kyckling-quesadillas, en slags inbakad tortilla med fyllning och ost. Det var också gott, men efter denna helgen får jag verkligen skärpa till mig.
Jag köpte inga kläder eller souvenirer mer än vykort, så snart kanske det dimper ner ett vykort hos några stycken ;) Jag åt ganska dyrt, men inte särskilt ofta så det blev inte så farligt mycket pengar ändå. Jag tror att med bensin, Sea World biljetten och allt gick resan på runt 1000 kr. Då kostade Sea World nästan 500 kr. (Bensinen drygt 100 kr). Nu ska jag fortsätta spara och det går bättre och bättre på den fronten. Har börjat överföra pengar till mitt amerikanska sparkonto, så mina drömmar om Hawaii lever än.

Vi strosade runt lite i La Jolla, en del av San Diego, som har mycket fint att titta på. De har små grottor och klippor där många sjölejon finns och de har också mysiga små affärer. Det var också San Diego Art and Wine festival denna dag så vi gick runt och tittade på olika konstnärers verk och jag fastnade för några foton från olika nationalparker såsom Yosemite, Zion och Bryce Canyon. Jag vill verkligen se så mycket nationalparker som möjligt, frågan är bara hur jag ska hinna med det och vem jag skulle kunna åka med. Det är inte säkert att jag, pappa och Erik kan åka till någon nationalpark när de kommer om 2 veckor för än så länge har det inte öppnat. Det är regeringen som har kris och valt att stänga ner alla nationalparker. Om de inte lyckas lösa detta innan de kommer blir jag verkligen besviken. Detta är en av få chanser jag har att faktiskt se någon nationalpark i Kalifornien och det är så många jag vill se.

Jag har ätit nyttigt än så länge sedan helgen. Måndag och tisdag har jag sprungit drygt en timma och powerwalkat lite. Det är så skönt att kunna springa igen efter min förkylning. Nu gör inte min hals ont längre och jag nyser eller hostar inte. Jag är så glad att det inte höll i längre.
















2 kommentarer:

  1. Det var ännu en fantastisk dag förstår jag. Bilden på dig när du sträcker upp armarna gillar jag. Du ser så glad och lycklig ut. Att besöka nationalparker låter som ett bra mål.
    Skönt att förkylningen har gått över. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den speglar mitt sinneslag bra :) ett bra, men svårt mål när jag inte har så mycket ledigt... Men några lediga helger har jag ju :) Det tycker jag med, superskönt! :)

      Radera