söndag 24 november 2013

Horseback riding och mycket MYCKET mer!

Jag borde nog skriva en hel del, men får se hur mycket jag orkar och kommer ihåg som hänt sedan sist. Det har varit en väldigt händelserik vecka med mycket "slösande" av pengar och mycket bilåkande. I onsdags åkte jag till Santa Monica över dagen och träffade en finsk tjej som pratar svenska. Vi shoppade och käkade kinesiskt. Det blev ingen mer mat för min del på den dagen, var så sjukt mättande. Jag tvättade på bilen på väg hem som sagt.

På torsdagen åkte jag till Filippa igen och jag hämtade upp henne och Sara och vi åkte till Westwood tillsammans. Sara är en svensk au pair som bor i Venice. Vi shoppade lite på Victoria's Secret eftersom vi får en present i december om vi gör det som är värd mellan 10-50 dollar att handla för och det tackar man ju inte nej till ;) Vi åt varsin sallad på California Pizza Kitchen, men vi suktade alla efter pizza haha ;) Vi försöker alla att vara lite nyttigare just nu och vi får väl se hur länge det håller. Jag ska försöka att inte äta några sötsaker fram till julafton. Det är en månad från och med idag. Idag på luciaövningen till exempel hade vi fika som vanligt, men jag åt inte en enda kaka, mycket ovanligt för att vara mig...

I fredags var jag ledig och jag träffade då Julia i Agoura Hills och vi åt på IHOP, International House Of Pancakes. Jag åt "fullkornspannkakor" med havregryn och nötter i tillsammans med äpple och kanel. Det var riktigt riktigt gott, men såklart inte så nyttigt. Det stod faktiskt skrivet hur många kalorier som var i varje måltid och Crepes var 1100 kalorier! Jag tänkte först ta det men ändrade mig när jag såg det ;) pannkakorna var runt 600 tror jag, inte så mycket bättre. Efter IHOP gick vi in i en liten musikaffär som hade flöjter, klarinetter, gitarrer, fioler, musikböcker med mera och jag blev faktiskt riktigt inspirerad och har spelat tvärflöjt nu för andra gången sedan jag kom hit... Jag borde verkligen spela oftare eftersom jag släpat med mig den hit.

När vi var klara där lämnade jag bilen där och hoppade in i Julias bil så körde vi tillsammans till Paramount Ranch. Det är en hästgård, eller vad man ska kalla det, med två olika trails som man kan rida på tillsammans med en ledare. Vi red på Paramount Ranch trail och det andra heter Malibu Creek. Paramount Range är en del av Paramount Studios och där har man alltså spelat in en del filmer. Såklart vilda västern-filmer med John Wayne. Det jag kände igen var den lilla byn som Dr Queen är inspelad i. Det var jättemycisgt att rida igenom det. Vi red tillsammans med ett annat par som var runt 45 skulle jag tro. En kvinna med riderfarenhet och hennes man som såg föga intresserad ut av hästar. Det var ganska kul att se en smårund, förvirrad medelålders man sitta upp på en häst. Jag red på en jättefin vit och brunfläckig häst vid namn Gracie och Julia hade en snäppet större häst som heter Paint. Han hade samma färger, men var mer brun än vit. Ridläraren gav oss simpla instruktioner om hur en häst fungerar. Hur man svänger, saktar in och ökar farten. Hon berättade att hästarna är väldigt lugna och skulle inte göra en fluga förnär. Alla hästar vet var man går och de går efter varandra på ett led. Hon berättade att hästen som den erfarna riderskan skulle rida var den lugnaste och att han bara vill äta när de går på stigen. Riktigt så var det inte. Han var ganska irriterad under ridturen och frustade. När vi i slutet av ridturen kom fram till en liten creek (liten damm typ) började han stegra i det knähöga vattnet. Jag blev helt förskräckt och hoppades att hon visste vad hon höll på med, för det var ett bra tag sedan hon hade ridit senast, hade hon berättat tidigare. Hon lyckades hålla sig kvar på hästen och komma ut ur vattnet med hästen. Jag tycker själv att det var läskigt att rida ner i vattnet för min häst vill aldrig riktigt ta samma väg som de andra. Jag överlevde i alla fall, trots att jag bara suttit på en häst en gång och varit fruktansvärt allergisk mot hästar när jag var yngre. Jag nös en gång under ridturen och en hel del i bilen på väg tillbaka, men annars var det helt okej. Jag hade tagit en allergitablett innan och det måste jag göra nästa gång jag rider med. Jag vill testa åtminstone två till. En i Topanga som ska vara bra och en i Los Angeles i Will Rogers State Park.

Efter ridturen åkte jag och Julia hem till Julia och bytte om. Vi väntade i någon timma på hennes kompis Izzy och sedan åkte vi alla tre och handlade på Ralphs. Vi handlade in ingredienser till en riktig hemlagad middag för en gångs skull. Vi brukar bara käka ute när vi träffas, men nu var Julia ensam hemma så vi kunde utnyttja hennes kök som vi ville. Tillsammans lagade vi morotsoppa med curry och vit sparris (läskigt, jag kom bara på det engelska ordet asparagus först...). Vi lagade också butternut squash (vet inte om det finns någon svensk översättning, men det är en slags avlång pumpa) tillsammans med sötpotatis i ugn. Till efterrätt hade vi en äppetkakstårta typ med glass och frukt. Det var riktigt gott och det tog lite längre tid än vanligt, menså värt det. Efter middagen tittade vi lite på bilder från Izzys roadtrip till Palm Springs och Joshua tree, ännu en resa jag skulle kunna tänka mig att göra. Sedan åkte jag hem för alla skulle upp tidigt dagen efter.

På lördagen fick jag reda på morgonen att jag också var ledig så jag skrev till typ 7 olika personer om de var lediga och efter mycket vel fram och tillbaka bestämde jag mig för att gå på Sindey's thanksgiving-"fest". Hennes värdfamilj skulle hålla en stor thanksgiving-fest där hon och några kompisar skulle sitta barnvakt. Jag trodde inte att det skulle vara så jobbigt, men det var 13 barn att hålla reda på och vi var 5 tjejer som tog hand om dem. Två av dem var 2 månader, två var 1 år och sedan var resten mellan 2-8 år skulle jag tro. Det var lite kaos, men det var över ganska fort som tur var och vi fick bra betalt. Vi fick även äta av deras goda thanksgiving-mat och det var kul att testa typisk amerikansk mat. Det var sötpotatis, potatismos, kalkon, någon pumpa-gojs, pumparavioli och säkert mer som jag inte kommer ihåg just nu. Efterrättsbordet var helt sjukt. Jag önskar att jag tog ett kort på det. Det var nog minst 10 olika sorters pajer/tårtor och de hade två olika sorters kakor plus en massa cupcakes som Sindey bakat och dekorerat. de var helt gudomligt fina! Jag var bara tvungen att testa lite olika och det mesta av det jag smakade var gott.


Idag har jag jobbat på morgonen och sedan gått på luciaövning och sedan jobbat igen. Luciaövningen var mysig som vanligt, men vi var väldigt få för många trodde att det var inställt. Vi som var där fick i alla fall prova ut våra lusselinnen och kransar så nu ligger de i säkert förvar i min garderob. Vi sjöng lite också och nu känns det som om alla nästan sitter. Godmorgon-låten är den jag kan sämst så nu blir det hårdträning i tre veckor framåt. Nu orkar jag verkligen inte skriva mer. Kan nämna att jag förmodligen ska på bio imorgon och se Catching fire klockan 11 på dagen. Som jag har längtat! :) Sedan blir det att spara... Okej en sista grej: Jag, Filippa och Sara ska ha ett godis/kak/chips/glass/annat onödigt slisk-löfte från och med imorgon tills julafton, en hel månad! Jag ska försöka hålla er uppdaterade och hoppas att det går bra, jag måste verkligen bättra mig!








2 kommentarer:

  1. Kul att läsa att du spelar lite på tvärflöjten :)
    Jag är riktigt avundssjuka på din ridtur. Det ser så himla läckert ut, med bergen i bakgrunden och hästarna som ser ut som riktiga indianhästar. Som taget ur en vilda västernfilmer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det gör jag minsann :)
      jag vill gärna göra det igen och vi ska definitivt göra när du kommer hit! ;) Det var riktigt kul och annorlunda :)

      Radera