söndag 10 november 2013

Grand Canyon

Vi stannade i Las Vegas från söndag eftermiddag till måndag morgon. Måndag morgon åkte vi till skylten i början av The Strip (Las Vegas Boulevard) som säger "Welcome to the fabulous Las Vegas", som jag sett i nästan alla filmer där Las Vegas förekommer. Vi parkerade precis bredvid skylten och möttes av fler turister som tog kort där. Där stod också en Elvis-imitatör och tog kort med folk. Han var ganska rolig faktiskt. Vi tog nästan alla våra kort tillsammans med honom och pappa var nog den som var mest förtjust. Runt 9.30 åkte vi sedan vidare mot staden Williams som ligger 35 mil öster om Las Vegas. På vägen såg vi Hoover Dam som är en stor och känd damm som finns mitt ute i öknen och är en del av Colorado River. Vi stannade inte och kollade, utan vi nöjde oss med utsikten från bilen. Vi anlände i Williams på eftermiddagen och gjorde inte mycket mer den dagen. Vi checkade in på hotellet och sedan gick jag och pappa ut och gjorde "stan" osäker. Det kändes verkligen som om jag kom till USA för första gången. Det var som om det lilla samhället hade stannat i tiden. Det fanns några små butiker med souvenirer, någon bank, ett par restauranger och såklart några snabbmatskedjor. Allt var i Vilda-Västern-tema eller klassiskt 70-tals-tema skulle jag tro. Det fanns mycket bilskyltar att köpa, som man då skulle sätta upp som prydnader. Det fanns även artiklar med Betty Boop, Marilyn Monroe, Elvis, Coca-Cola och mest av allt Route 66. Route 66 är den gamla huvudleden i Amerika och går mellan Colorado och Santa Monica. Det verkar vara det enda spännande som Williams har att komma med, för alla affärer hade skyltar med Route 66. Det andra stora temat var cowboyhattar, vilket pappa var väldigt intresserad av. Vi provade en hel del hattar, jag och pappa, och till slut köpte han faktiskt en. Har sällan sett honom så stolt ;) Han var ganska osäker på om han skulle köpa den eller inte, för den var ganska dyr, men jag stödde honom. Ett tredje vanligt förekommande tema var indianer. Det fanns mycket handgjorda fina saker som indianer tillverkat. Jag köpte några saker och på etiketterna stod det vem som tillverkat det och vilken stam han/hon tillhör. Det var det mest exotiska för mig.


Vi gick även in på en typisk amerikansk restaurang där pappa köpte en bärs och jag tittade på. Det var rutigt golv, bilskyltar i taket, röda långa soffor som såg ut att kunna tillhöra en gammal amerikansk bil, gammal country/raggarmusik, stora, rejäla och flötiga portioner med mat serverades till gästerna såsom hamburgare och pommes frites. Restaurangen var nästan öde, precis som resten av staden. När pappa fått sin öl och vi satt oss ner kom vinjettlåten till Morgan och Ola-Konnys program "En stark resa." Vi kunde inte göra annat än skratta, mer amerikanskt kunde det inte bli. Det var verkligen en annorlunda upplevelse att komma till denna staden, men anledning till att vi stannade i Williams var inte dess atmosfär. Anledningen var att det ligger 9 mil ifrån Grand Canyon och är den närmsta staden till nationalparken. 

Vi åkte upp till Grand Canyon på tisdagen runt 9 på morgonen efter att vi ätit hotellfrukost som bestod av vita toastbröd med sylt, juice, blaskigt kaffe, muffins och minimunkar. Inte riktigt min typ av frukost, men det gick ner med glad min ändå. Vi anlände runt 10 på förmiddagen och det enda vi behövde betala för att komma in var 25 dollar tillsammans. Däruppe fanns bussar som körde runt oss till olika view points där de stannade och släppte av oss. Det gick bussar var 10-15e minut så det var perfekt. Vi stannade nog på 10 olika ställen och tittade ut över den magnifika vyn. Det var helt otroligt stort och inga bilder i världen kan göra verkligheten rättvisa. Min kamera som var fulladdad tog slut på batteri. Vi tog nog minst 50 bilder var. Vi varvade att åka runt och titta med att gå mellan vissa hållplatser. Vi stannade också till vid olika presentaffärer och köpte lite. Vi åt middag på en liten restaurang och vi åt alla en kycklingsallad som var jättegod. Runt 5 på eftermiddagen tog vi en buss mot Yuki point som var en av alla view points som vi besökte för att titta på solnedgången. Det var vackert att se himlen skifta färg samtidigt som solen endast lyste på de övre röda bergstopparna. Vi frös alla ganska mycket vid det här laget så det var skönt att åka hem. Vi hade verkligen tur med vädret. Det var vindstilla och soligt hela dagen. En annan rolig sak vi såg när vi åkte genom skogarna på toppen av bergen var älgar och rådjur. De stod väldigt nära vägen och såg nästan tama ut. De var inte riktigt likadana som i Sverige, men söta var dem med lite skägg under kinderna. Nu slappar vi alla på hotellrummet och är nöjda med dagen. 










2 kommentarer:

  1. Vilka vyer, bilden där solen lyser på bergstopparna tycker jag är magisk, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar bara att jag ahde en bättre kamera, det var svårt att fånga det magiska med mobilen ;) Men jag tog lite kort med kameran också och det blev något bättre :) kram!

      Radera