söndag 10 november 2013

9 dagar av frihet

 Slutet. Nu har pappa och Erik befunnit sig på min sida av Atlanten i nästan två veckor. De senaste åtta dagarna har jag varit tillsammans med dem varje sekund. Vi började vår resa på söndagen då vi körde till Las Vegas. Där shoppade vi på ett stort outlet, gick på sightseeing på The Strip och chillade. Måndag morgon åkte vi till Williams och övernattade där. På tisdagen spenderade vi mestadels av dagen vid Grand Canyon och vi sov sedan ännu en natt i den lilla, charmiga staden. Pappa köpte även en cowboyhatt, som han ville att jag skulle nämna igen ;)

På onsdagen påbörjade vi "hemresan" mot LA och vi stannade i Barstow och övernattade så att pappa slapp köra hela vägen på en dag. Vi var där redan runt 2 så vi insåg att vi faktiskt skulle kunnat kört hela vägen på en dag. Hotellet var ganska trevligt och de hade den bästa frukosten tycker jag, så helt bortkastat var det ju inte ;)

På torsdag morgon åkte vi till LA och då tänkte vi först åka till Hollywoodskylten. Vi hade ingen exakt adress så vi hittade såklart inte ända fram. Vi fick dock se den på håll och de var ändå inte så intresserade av att komma närmare och ta kort. Själv kan jag ju åka dit igen. Jag åker säkert dit nästa år också när mer av familjen kommer och hälsar på. Det kan ju vara kul att spara något. När vi inte hittade till skylten kom vi hel plötsligt till Universal City som också ligger i närheten. Vi bestämde oss för att vi lika gärna kunde gå in på Universal Studios denna dagen när vi ändå var där. Vi kom dit runt 12 och det stängde redan vid 17, men de tyckte att det var nog med tid. Vi åt en god sallad och sedan gick vi till inträdet för att betala den hutlösa summan... Över 80 dollar styck, men nu har jag årskort också så jag kan gå dit igen gratis när jag vill det här året. Vi hann med en hel del på de timmar vi hade. Vi åkte en Studio Tour där vi fick se en massa skjul där filmer blivit inspelade och där det pågår inspelningar. Vi fick också åka på Wisteria Lane, gatan där alla desperata hemmafruar bor och även en 3D-show med King Kong. Det sistnämnda var det bästa på turen. Vi åkte också på en 3D-tur där vi befann oss i filmen Mumien. Där åkte vi berg och dal-bana i mörker, vilket var jätteroligt. En tredje 3D-åktur gjorde vi i filmen Transformers värld. Det var en riktigt häftig upplevelse som inte kan beskrivas. Erik sa att det var det bästa på hela resan. Vi såg också en Shrek-film i 4D, vilket innebär att vi upplevde fysiska effekter när vi tittade på filmen också. Åsnan nös på oss och spindlar kröp vid våra ben. Det näst sista vi hann med var en show där de visade hur man gjorde olika effekter på film. Det allra sista var en djurshow där vi blev underhållna av kända djur från olika filmer. Hunden som spelar Marley i filmen Marley And Me var där till exempel. De var oerhört disciplinerade många av dem och en av hundarna kunde hoppa på bakbenen ganska bra till och med.

På fredagen åkte vi ner till Santa Monica beach och hängde där en sväng och solade mitt bland hundratals fiskmåsar. Vi åkte sedan till Venice beach för att titta på alla lustiga människor... Vi gick förbi människor som sålde marijuana, som de alltid gör där, och konstnärer som målat annorlunda motiv. Erik köpte en t-shirt och jag köpte ett par solglasögon. Vi åkte till Cheesecake Factory i Beverly Hills på eftermiddagen och käkade gott. Till efterrätt blev det såklart Cheesecake som vi alla fick ta med hem i en box. Gott och onyttigt- det kan beskriva vår mat hela veckan faktiskt. Att jag behöver skärpa mig framöver är en stark underdrift...

På lördagen åkte vi till Griffith Park och observatoriet som finns på toppen av Hollywood hills. Därifrån såg vi Hollywood-skylten ganska nära och vi såg många människor som gick på bergen i skyltens riktning. När mamma kommer hit kanske vi går upp dit. Inne på observatoriet fanns olika skärmar att titta på om solen, stjärnorna och annat spännande i rymden. Man kunde också se över downtown LA från observatoriet, men på grund av all smog såg vi mest bara dimma och några fina kort blev det inte direkt. Det är nog mäktigt att se det på kvällen dock, så det ska jag nog göra någon gång. På förmiddagen åkte vi även till gatorna med stjärnor, Walk of fame. Det var mycket fler stjärnor än vad vi trott och vi kände inte igen en tiondel av dem. Där vi gick såg vi mest gamla skådisar och regissörer och pappa kände igen en del i alla fall. Vi såg Michael Jackson och hittade till slut Marilyn Monroe, men sedan kände vi oss nöjda. När vi var tillbaka på hotellet hade vi några timmar att slappa innan nästa stora event. Pappa och jag gick ner till hotellets pool som var väldigt kall. Pappa badade ändå men jag nöjde mig med att bada fötterna.

Vi köpte mackor på Subway och käkade på eftermiddagen och sedan tog vi bilen till Staples Center som ligger i närheten av hotellet. Vi såg Los Angeles Kings möta Vancouver Canucks från rad 13, vilket var en otrolig upplevelse. Vi köpte alla kepsar i shoppen innan matchen och jag och pappa köpte även mössor. Nationalsången var mäktig och applåderna efteråt var öronbedövande. Det jag tyckte var lite dåligt var när Canadas nationalsång sjöngs, då buade halva publiken. De buade även när Canucks hade pucken. Inte så sportsligt enligt mig. Matchen slutade 5-1 till Kings så publiken var mer än nöjda. Inte så spännande men det var en fantastisk upplevelse ändå. På söndagen gjorde vi inte så mycket. Vi åkte på en turistbuss i Beverly Hills med min au pair-grupp på morgonen. Vi åkte längs med Rodeo Drive och bland gamla kändisars hus. Guiden var en gammal brittisk dam och hon berättade mest om det hon själv tycker är spännande. Efter turen åkte vi till nästa hotell vi skulle stanna på som ligger i Woodland Hills. När vi checkat in åkte vi iväg för att shoppa lite i Topanga mall som ligger i närheten. Erik köpte skor och jag fick två alldeles för dyra julklappar av pappa och Erik. Av Erik fick jag en ryggsäck och av pappa en GPS-klocka. Nu är jag väldigt taggad på att ge mig ut och testa den. Vi spelade kort resten av eftermiddagen/kvällen på hotellrummet. Vi bjöd också pappa på lunch/middag i gallerian eftersom det var fars dag. Det var kul att han var här på fars dag så vi båda kunde vara med honom. Idag ska de åka hem... Jag vill inte! Då börjar jobbet igen, vilket är kul ibland såklart. Men att vara ledig i 9 dagar i sträck kommer inte hända igen förrän nästa år i juli. Kommer sakna mina pojkar oerhört när de åker hem, men deras erbjudande att följa med dem hem tackar jag nej till ;)









2 kommentarer:

  1. Härliga bilder och så många upplevelser! Vilken tur att ni "råkade" hamna på Universal Studios - det verkade ju som Eriks tyckte detta var det bästa. Du sa ju också att du träffat hunden Marley, jag som nästan trodde att det var som i filmen att han var död ;) . Är det något särskilt hus det du har tagit kort på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi skulle åkt dit på fredagen hade vi tänkt, men de tyckte att vi lika gärna kunde göra det på torsdagen när vi ändå var där. Nejdå, han lever och är sprallig ;) Ja det är ett hus från Wisteria Lane som vi åkte på när vi var på en tur i Universal Studios. Det är gatan där Desperate housewives fruarna bor :)

      Radera