söndag 2 februari 2014

Roadtrip, Santa Barbara, vänner, bio, hike, Superbowl. Allt helt enkelt...

Tjena bloggen!

Nu var det ett tag sedan igen och jag kan väl nämna lite vad som hänt.. Jag skrev sist att jag skulle åka på roadtrip till Santa Barbara med Filippa och Sara förra söndagen och det gjorde vi också. Vi kom iväg lite sent, runt 12, så jag hann springa, pussla och prata med mina värdföräldrar om att jag vill förlänga. De blev sjukt glada och jag blev också glad av att se deras entusiasm. När Sara kom och hämtade upp mig i sin bil hittade de en död skunk vid sidan på vägen. Vi har känt ett tag att det luktar och där fick vi svaret. Vad vi gjorde med den är en annan historia...

Väl på väg använde vi oss av Saras bils GPS, vilket var ett nybörjarmisstag. Vi tog en Canyon road som jag inte åkt på förut och jag förstod snabbt varför jag inte gjort det tidigare. Det var den mest kurviga, smala och illamående väg jag åkt på. Det tog över en halvtimme att köra upp och den jag brukar ta, tar under 20 minuter. Jag var den enda av oss som varit i Santa Barbara innan och jag hade redan sett stranden och hamnen och det var lite regnigt så vi bestämde oss för att utforska downtown. Det var riktigt mysigt och gammaldags. Huvudgatan State Street påminde om en mer gammalmodig variant av Rodeo Drive, fast med färre exklusiva affärer förstås. Det första vi gjorde när vi kom till Santa Barbara var att åka till Santa Barbara Mission som är en gammal och vacker kyrka. Jag hade fått tips om att det skulle vara en vacker plats, men det var inte riktigt något tre tjejer i 20-års åldern uppskattade. Vi anlände och drog drastiskt ner medelåldern mot de andra 70+arna som var där. Vi såg busslaster med pensionärer som åkt dit för att se denna rosa kyrka. Vi såg den bara från utsidan för man behövde betala inträde för att se trädgården och inuti kyrkan och vi kände oss inte superlockade att gå in. Vi åkte sedan ner till State Street och åt lunch/middag på en italiensk restaurang. Jag och Sara åt Risotto och Filippa pizza. Jag tror att både jag och Sara ångrade oss, eftersom pizzan som utsökt ut och risotton var minimal och inte så krämig som vi båda vill ha den. Det var som något man lätt kunde slänga ihop hemma i sitt kök. Vi bestämde oss därför att gå till Yoghurtland för lite efterrätt. Det blev en alldeles för stor frozen yoghurt för min del och den höll mig mätt resten av dagen + lite illamående.

Efter Santa Barbara åkte vi till Camarillo Outlet som ligger på vägen hem. Jag köpte bara en nike-tröja, men jag hade först tänkt köpa ett par vita. låga converse, men såklart hade de dem inte i min storlek. Jag hade dessutom en kupong på Converse att handla för, men den gav jag till Sara och Filippa så att de kunde dra nytta av den istället. Jag blev också sugen på att köpa en ljusblå Ralph Lauren-skjorta, men självklart fanns det inte i min storlek i den modellen jag ville ha. Jag "sparade" en hel del pengar den dagen, även att det var frestande att köpa många saker. Vi åkte sedan hem och sa att vi måste göra detta igen. Santa Barbara är en fantastiskt fin stad, särskilt när det är vackert väder, så vi ska därför göra ett återbesök när det är soligt och varmt.

I onsdags träffade jag min amerikanska vän Lauren igen. Hon jobbar bland annat på Agoura's Famous Deli och vi bestämde oss för att åka dit och käka. Jag åt en god kycklingsallad med mandariner och nudlar. Lite oväntad, men god kombination. Vi hade jättetrevligt som vanligt och det var kul att se hennes jobb.

Igår, lördag, hade jag min lediga dag. Jag frågade några kompisar på morgonen om de kunde ses och jag bestämde med Sara. Jag träffade henne runt 2 och fick för första gången se hur hon bor. Det var väldigt ljust och luftigt, precis så man tänker sig att det ser ut hos en svensk/amerikansk familj. Jag fick också se den söta hunden som hon tar hand om. Vi åkte till Hollywood Hills och hikade på Runyon Canyon. Det är känd och populär trail som vi både tyckte om jättemycket. Vi gick först en lång sträcka uppåt och på toppen kunde vi blicka ut över stora delar av Downtown LA och såklart Hollywood-skylten lite längre bort. Det var väldigt klart och vackert den dagen så vi hade verkligen tur med vädret. Sedan hade vi bara nedförsbacke kvar, vilket var skönt. Vi skulle möta vår tyska vän Lea vid berget, men hon tog en annan ingång så vi hittade aldrig varandra. Vi bestämde oss alla för att åka till Santa Monica för att käka middag och se på bio. Det blev den kinesiska restaurangen PF Changs och bion The Awkward Moment med Zac Efron. Vi var ganska stressade vid restaurangen för vi hade bara 1,5 timme på oss till bion började och biljetterna vi hade bokat var inte reserverade platser, utan först till kvarn. Det tog över en halvtimme att få ett bord och det tog en stund att få maten. Vi kom till bion vid utsatt tid och hittade som tur var tre bra platser bredvid varandra. Bion var helt okej. Det var en vanlig romantisk komedi med typisk amerikansk humor och med väldigt förutsebara händelser. Allt som allt blev det en riktigt bra dag.

Idag har det inte hänt så mycket. Jag har jobbat hela dagen. Det har varit Superbowl, men ingen kan vara mindre intressant än jag. Jag förstår inte ett skit av reglerna och de blåser bara av hela tiden och slänger in reklam var och varannan minut. Jag vet att det var Seattle mot Denver, mer än så var inte relevant för mig. God natt.









2 kommentarer:

  1. Men gud, nu får du ge dig!
    Hur fasen bär du dig åt för att hinna med allt och alla. Lite av den energin vill jag ha, tack!
    Kramar från blaskigt/snöigt/rått sverige.

    SvaraRadera
  2. Jag försöker verkligen "do the most of it" när jag är ledig. I helgen blir det Universal Studios och det ser jag verkligen fram emot. Jag ska dessutom på Country line dancing på söndag kväll, vilket jag inte har en aning om hur det kommer gå... Det är en tävling med bäst cowboy-outfit, men jag har verkligen inte någon sådan rekvisita. Jag önskar nästan att pappa lämnade kvar sin svarta läder-cowboyhatt som han köpte när han hälsade på. Kramar från ett för ovanlighetens skull regnigt Kalifornien.

    SvaraRadera