torsdag 27 februari 2014

Cheesecake Factory, farväl och Plugg

Ja nu var det ett tag sedan jag skrev igen... Det har inte hänt så mycket på senaste tiden. Jag jobbade hela förra helgen nästan. Jag hade söndag kväll ledig så jag åkte till Marina Del Ray för att käka sen middag på Cheesecake Factory med mina tre svenska kompisar Sara, Filippa och Erika. Erika är en ny au pair från Sävsjö som bor väldigt nära Sara i Venice. Det är alltid kul när det kommer fler svenskar hit. Vi fick vänta i över en timma för att få bord. Jag kom dit först vid 7.20 pm och ställde mig i kö och fick berättat för mig att det är 40 minuters väntetid för ett bord inomhus. Jag tänkte: "Vi har ju tid, det stänger inte förrän 10." Vi fick vårt bord 8.40 pm tror jag. Vid 9.40 hade vi precis ätit klart och bestämde oss för att dela på en cheesecake-bit tillsammans. Detta är en typisk kvällsmiddag med kompisar här i LA. Mycket väntan, många skratt och kul sällskap. Jag hade en riktigt trevlig kväll, men det var jobbigt att gå upp tidigt dagen efter..
På måndagen var det en au pair som skulle ha sitt "Hejdå" på stranden. Hon åkte nämligen tillbaka till Österrike i tisdags eftersom hon varit här i 13 månader. Hon ville jättegärna förlänga, men det var något hon behövde göra i Österrike som gjorde att hon var tvungen att åka hem. Johanna som hon heter, var väldigt ledsen och glad på samma gång. Det var mest ledsamhet och det var ingen rolig kväll enligt mig. Det var kallt och det var endast två till där. Jag visste att det skulle bli så, men jag hade lovat henne att jag skulle komma så jag ville inte backa ur. Den sista dagen i LA hade hon gjort sin första tatuering. Motivet var Kalifornien och jag tyckte att den var ganska fin. Själv har jag inga planer på tatueringar. Det måste vara något extremt speciellt och unikt för mig om jag ska göra det och jag som är så velig med småsaker skulle aldrig kunna bestämma motiv.

Nu till något roligare! Jag ska på helgkurs i LA den här helgen :D Det är en kurs som heter LA Tour and the American experience. Innan kursen var vi alla tvungna att skriva 2 uppsatser och göra ett projekt. Jag minns inte om jag skrivit om det tidigare, men det tog ett antal timmar att få det färdigt. Jag har två kompisar från San Fransisco som kommer ner i helgen som ska gå på kursen också och det ska bli jättekul att få träffa dem igen. Dessutom är Sara och Madeleine där. Jag hoppas ändå att jag kommer lära känna många nya kompisar där.

Kursen ger mig 4 credits och jag behöver 6 credits allt som allt. Detta är något som Cultural Care kräver från oss, men som jag bara tycker är onödigt. De flesta au pairer väljer kurser som är slappa och lär sig inget på det ändå. Jag tar bara helgkurserna för att bli av med det. Nästa år får jag dock läsa på Pepperdine University förhoppningsvis. Det är ett av de dyraste och vackraste universiteten i hela USA. Jag kan dock läsa en auditorium class som är billig. Då lyssnar jag bara på vanliga studenters klasser och får mina credits på så sätt. Det kostar "bara" $100 per credit. Om man skulle studera där som vanlig student snackar vi $60 000 per termin och då ingår inte ens boende eller mat på de svindyra studentkorridorerna som finns där. Dessutom är det en avgift per credit som är helt hutlös. Jag förstår inte hur ens någon har råd att studera där. De flesta ungdomar som studerar där kommer dessutom körandes i en Porsche eller liknande som deras pappa förmodligen betalat, liksom de dyra studiekostnaderna.



2 kommentarer:

  1. Hoppas verkligen att helgkursen blir kul och givande. Skönt att du inte har några planer på att tatuera dig. Det är nog snart mer originellt att inte ha någon ;)
    Härlig kvällsmat med cheesecake :)
    Ha det gott, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej tatueringar är inte i mitt huvud, till skillnad från andra ;) Ja du har rätt.
      Ja cheesecake kan man inte få nog av! :) Kramar

      Radera