söndag 9 februari 2014

Universal Studios

I helgen var det ledig helg som gällde och det drog jag nytta av till max! Jag började lördagsmorgonen med en springtur. Jag slog två nya rekord dessutom, vilket jag tror kan ha med den äppelpajsbiten jag smaskade i mig precis innan att göra. Den gav mig en massa överskottsenergi och jag bara flög fram! Ehm, nästan... Jag köpte med mig min favoritsmoothie "Volverine" på väg till Venice, där jag mötte upp Filippa vid Saras hus. Vi fick vänta där en stund för Sara hade ett au pair-möte som tog längre tid än beräknat, men det gjorde inget. Vi snackade en bra stund och sedan kom Sara och plockade upp oss. Vi styrde kosan mot Hollywood och Universal Studios runt klockan ett på dagen. Vi käkade på Wolfgung Puck, vilket jag gjorde med Erik och pappa sist jag var här också. Det blev en god sallad för min del.

Jag hade redan ett årskort på Universal så jag slapp betala inträde. De andra tjejerna betalade och sedan gick vi in. Vi tog såklart de obligatoriska bilderna vid Universal Studios-jordgloben innan vi gick in. Väl inne försökte vi strukturera så vi kunde hinna med så mycket som möjligt. Vi hann med Studio Tour (En tur genom Universal inspelningsområde med Wisteria Lane, Vilda västern-område, en King Kong-simulation mm), The Mummy Ride (en annorlunda bergochdalbana i mörker) och Jurassic Park The Ride (Lite som Lisebergs Flum ride, fast med dinosaurier som sprutar vatten på en). Jag och Sara köpte varsin cinnabun, vilket är en kanelbulle, fast med frosting på. Jag har aldrig testat detta förut och jag trodde att det skulle vara för sött och sliskigt, men det var en gåva från himlen.

Vid 6 stängde parken så vi åkte hem till Filippa och tittade på en film och käkade popcorn. Vi sov alla över där för hennes värdfamilj var bortrest. Vi hade en riktigt bra dag tillsammans som avslutades med en myskväll. En sådan myskväll med kompisar har jag nog inte haft sedan jag flyttat hit, så det var väldigt uppskattat. Det är verkligen något som jag uppskattar mer här än hemma i Sverige, då möjligheten nästan alltid finns där.

Morgonen efter vaknade jag först som vanligt och jag började göra svenska pannkakor. De blev lite missbildade, men helt okej. Filippa fick stå för andra satsen för jag gjorde lite för lite. Hon vet hur man gör pannkakor hon. ;) Vi åkte från Filippa vid 9.45 och körde ännu en gång till Universal Studios. Vi fick återigen betala den hutlösa summan $16 för parkering. Som om de inte suger ut tillräckligt med pengar från en... Denna dag hann vi med ännu mer. Jag ville börja dagen med The House Of Horrors för att vakna till lite och det kan man verkligen säga att vi gjorde. Jag tror att jag tappade räkningen hur många gånger vi skrek till där inne i spökhuset, men det följdes alltid med ett skratt, i alla fall för min del. De andra två tjejerna var mindre exalterade. De gick bakom mig och höll om varandra och bad om att det snart tog slut. De var många människor som klätt ut sig i läskiga kostymer som stod gömda bakom skynken och hörn och hoppade fram. Någon stod bakom ett vitt lakan och man såg hans siluett med en kniv bakom. Han hoppade fram och högg mot mig medans gnissliga fioler dånade runt omkring. Det var verkligen skräckfyllt, hisnande och jättekul. Det är verkligen något att rekommendera, om du nu inte har hjärtproblem förstås.

Vi hann också med Transformers The Ride 3D som var lite som The Mummy ride, fast med mer skärmar och 3D-effekter. Vi åkte även The Simpsons Ride. Där satte vi oss i en vagn som skakade runt oss och som var omgiven av en stor 3D-skärm. Det kändes verkligen som om vi satt i en riktig bergochdalbana, fast vi egentligen inte rörde oss en meter framåt. Vi fick alla ont i nacken dock, för vi satt och tittade uppåt samtidigt som vi var tvungna att spänna våra nackmuskler för att inte huvudet skulle slängas fram och tillbaka.

Vi gick in en snabbis på en utställning med rekvisita från olika filmer, men den var väldigt liten. Efter alla åkturer kände vi oss alla snurriga och lite lätt illamående, så vi bestämde oss för att se lite shower ute i friska luften. Vi såg Animal Actors som är en söt show med djurtränare och deras hundar, katter, marsvin, höns, ankor, råttor, en ara, en falk, en gris och en tvättbjörn. Det är väldigt underhållande att se ded små djuren springa omkring och göra precis vad de har blivit tillsagda. Vi såg även Water World som är en helt fantastisk show med stuntmän och en stuntkvinna. De hoppade/föll från höga höjder, åkte vattenskidor, vattenskoter, slogs, satte varandra i brand och var allmänt modiga. Det var nog det bästa på hela dagen.

Vi åkte The Mummy Ride och Jurassic Park The Ride denna dagen också, för det var några av våra favoriter från dagen innan. Det var väldigt kul att se bilderna som togs under alla åkturer vi gjorde. Jag skrattade på samtliga och höll upp armarna eller gjorde gester medan de andra såg skräckslagna ut eller blundade. Vid 2 var vi klara inne på området så vi gick ut och käkade på Hard Rock Café. Jag tog en sallad igen som var mycket god den med. Under den knappa timmen vi var där inne ropade personalen ut tre gånger att ett barn fyllde år och skulle alla ropa "Happy Birthday" till dem. Det måste vara ett ganska populärt resemål som står högst på barnens önskelista.

På kvällen hade jag och Filippa au apir-möte så vi åkte alla till Thousand Oaks för att dansa Line Dancing i en stor publokal. Ingen dansade. Alla satt och kallpratade. Jag träffade i alla fall två nya au pairer som ersätter två "gamla" au pairer från min grupp. De verkade jättetrevliga. En av dem är från Finland och hon har ett väldigt vackert andranamn; Elina. Det ska tydligen bli lite ändringar runt grupperna, men mer om det senare. PS: Jag tänkte extra mycket på min pappa och bror idag när jag besökte Universal Studios. Vi hade verkligen en underbar tid tillsammans under de 9 dagar vi fick ihop i höstas. Nu har ni nog tröttnat vid det här laget av allt läsande. Tack alla ni som orkat läsa ända hit, bra jobbat.









4 kommentarer:

  1. Klart man orkar läsa! :)) ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi tack det värmer <3 ;) jag försöker hålla mig hyffat kortfattad, men det är svårt när det händer så mycket hela tiden! :o Glad Alla Hjärtans Dag :) <3

      Radera
  2. Verkligen! Måste du skriva så lite! Hihi
    Du är bara såååå bra på att skriva och berätta vad du gör att det nästan känns som man är med.
    Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket! Jag skriver oftast på kvällarna och då är jag trött så jag är glad att det blir något överhuvudtaget ;) Kram och Glad Alla Hjärtans Dag! :) <3

      Radera