måndag 17 februari 2014

Kändisspaning

Det har varit Valentine's Day och jag gjorde inget speciellt direkt, men jag gav en liten present till min värdfamilj och jag fick en också. Vi var på stranden en stund och jag gjorde ett hjärta i sanden med mamma inuti. Jag skickade bilden till henne och hon blev jätteglad!

Ännu en helg har passerat och jag var ledig hela söndagen så jag drog nytta av dagen så gott jag kunde. En kompis som jag träffade samma dag som jag fixade mitt visum i Stockholm, var nere i Santa Monica över helgen. Hon bor i San Fransisco och jobbar som au pair. Hon flyttade tre veckor tidigare än jag till USA. Hon och en kompis hade tagit bussen ner till Los Angeles i torsdags och flög hem igår kväll efter att jag skjutsade dem till flygplatsen. De har varit här tidigare och hade sett de stora turistattraktionerna såsom Hollywood-skylten, Beverly Hills, Walk of Fame, Universal Studios, Venice Beach och Santa Monica. Vi visste inte riktigt vad vi skulle hitta på. Klockan 10.30 hämtade jag upp dem vid hotellet de bodde på i Santa Monica och körde mot Main Street och Urth Café och Shoop's. De blev överlyckliga när vi klev in i Shoop's eftersom de säljer svenskt godis. Jag har varit där ett par gånger tidigare. Jag köpte en dumlekola och en guldnougat. Den sitter jag och smaskar på nu. Jag brukar inte vanligtvis käka godis på vardagar, men ibland festar jag till. Jag har bakat schackrutor och havresnittar till min värdfamilj nu i veckan och de älskar det! Jag bakade havresnittarna i lördags och det var nästan en full burk när jag lämnade huset söndag morgon. När jag kom tillbaka på söndagskvällen var det några kvar på botten. Skönt är väl det, då slipper jag äta upp allt. Jag älskar verkligen att baka svenska kakor, men det är så svårt att stå emot dem.

Efter godisbutiken gick vi över gatan till Urth Café som är ett väldigt mysigt café med god meny. Jag älskar deras smoothies så det blev en jordgubbssmoothie med boba och en omelett med spenat och fetaost för min del. Supergott! Sedan gick vi ner till Santa Monica beach där vi hade parkerat bilen och satt i solen en stund. Det var verkligen jättefint väder här igår. Solen sken och luften var varm. Torun, som min kompis heter, och hennes kompis Max hade aldrig varit i Malibu tidigare så jag sa att jag kunde ge dem en guidad tur i min lilla bil i Malibu. Vi stannade först vid Malibu Pier eftersom jag aldrig varit där tidigare. Det var vackert och vi hade en fin vy ut över havet och över Malibu Lagoon State Beach. Vi åkte sedan vidare på PCH och körde förbi Cheers gamla hus som nu ägs av Beyoncé och Jay-Z, enligt ryktena. Vi körde också förbi gatan som är inhägnad där Manuel bor och där även Halle Berry bor. Vi körde även förbi Zuma Beach där enligt Max många kändisar hänger. Jag bor ju väldigt nära och är där nästan varje dag. Jag visade dem Robert Downey Jrs hus och där The Bachelor är inspelat.

Vi åkte förbi kändisars hus och Max dog i baksätet när jag berättade vilka kändisar jag sett och vilka som bodde var. Listan börjar bli ganska lång nu... När vi körde förbi Julia Roberts hus tyckte vi att vi såg Julia Roberts hoppa in i en vit bil. Vi såg en smal kvinna med stora glasögon som var väldigt lik henne... De sa: Follow that car!" Och det gjorde jag också. Jag tänkte visa dem Point Dume efter Julias hus och Sean Penns hus som är på samma gata och som tur var åkte denna bilen i den riktningen också. Vi följde efter en bra bit, men sedan parkerade vi och gick mot Point Dume. Bilen kom tillbaka och vi såg då att det inte var Julia Roberts... Vi blev lite besvikna, men jag sa att de alltid kan komma tillbaka senare och träffa henne. Jag kommer förmodligen se henne igen. Jag har sett henne  två gånger tidigare. Vi hikade upp till toppen av Point Dume och tog lite kort på toppen.

Efter sightseeingen i Malibu var det dags att dra sig tillbaka mot Santa Monica. Vi åt på Hooters, som är en känd restaurang där servitriserna går med tajta tröjor och korta shorts. Jag har aldrig varit där tidigare, men det var kul att se det. Det var en viktig basketmatch på de stora TV-apparaterna i restaurangen, men vi hann inte se mer än början. Det var West Side mot East Side som spelade med toppspelarna. Självklart var Kevin Durant en av stjärnspelarna i the West Side. Jag berättade att jag gått jämte honom i Santa Monica. Efter Hooters var vi tvungna att springa över gatan och köpa varsin Fro-yo och sedan stressa vidare till bilen. Vi började köra runt 6 och deras flyg gick 8 på kvällen. Det tar vanligtvis inte så lång tid till flygplatsen från Santa Monica eftersom det bara är runt 1,5 mil, men eftersom det var långhelg var det mer trafik. Alla är lediga även idag för det är en federal holiday. Det är the Presidents Day eftersom det var dagen då president Washington föddes. Det är alltid den tredje måndagen i februari, men hur det funkar med hans födelsedag får jag inte riktigt ihop... Man lär sig alltid om nya traditioner och helgdagar här som jag inte visste om tidigare. I alla fall så var det mer trafik än vanligt. Det tog 50 minuter att åka knappt 2 mil. Vi var framme vid deras flyg vid tio i 7, drygt en timma innan deras plan skulle gå, så vi var alla lättade och glada att vi hann. Nu har jag varit med om ännu en kul helg här i Kalifornien. Det blir varmare och varmare och jag älskar verkligen vädret. Det är dock den värsta torkan på 50 år här i Kalifornien just nu och till och med president Obama är orolig. Hur ska det gå? To be continue...



4 kommentarer:

  1. Ännu en fantastisk helg med kompisar, god mat (och andra smaskiheter :)) och nya upptäckter. Det är så skönt att höra att du har det så bra! Ja, bilden som du skickade på Alla hjärtans dag och som är här är så fin - det var så gulligt av dig ❤️Kul att du bakar småkakor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har det minsann varit! Väldigt mycket bilkörande dock och nu är jag verkligen trött på bilen. Den gnisslar ibland och min kompis sa att det förmodligen är kamremmen som måste bytas. Det hade hänt hennes pappa en gång och det var väl samma med vår gamla Nisse? Annars har jag det jättebra :) Det är lite annorlunda att baka här. Det är något konstigt med smöret. Men det är kul att baka svenskt, särskilt med vaniljsocker ;) Kramar

      Radera
  2. Underbart du har det. Blir kanske lite avis ;D.
    Vad roligt att visar dem hur underbara kakor vi har här hemma. Baka bara mera, det är ju så gott.
    Ha det bra, guiden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja familjen älskar svenska kakor och andra godsaker jag gjort tidigare. Det är stor brist på småkakor här i Amerikat! Bara gigantiska muffins, scones eller brownies i princip. Hoppas du har det bra med :) Kramar

      Radera