onsdag 5 mars 2014

Oscarsgalan live!

Ja nu har ännu en helg passerat och det var den regnigaste helgen jag varit med om här i Los Angeles. Jag har varit ledig fredag till söndag och har haft en massa kul. På fredagen träffade jag först Lauren, min amerikanska kompis. Hon hämtade upp mig och sen körde vi till smoothie-stället. Där köpte vi frukost. Hon tog en bowl och jag tog en liten vanilj-froyo med jordgubbar. Efter det gick vi en promenad där jag brukar springa. Det var mulet men det regnade inte. Vi kom tillbaka till bilen och tänkte att vi kunde åka till Agoura Hills och se på bio. Det var näst intill en mardrömsresa uppför bergen. Vi tog varsin bil för att hon skulle jobba sen i Agoura Hills. Det började dugga när jag började köra och ju längre jag körde desto mer ökade regnet. Det blev jätteimmigt i bilen, så jag såg knappt något. När jag satte på ACen blev det bättre så jag kunde se bättre. Jag vet att bilarna här är väldigt dåligt rustade inför regn så jag var orolig att jag skulle få vattenplaning. Jag kom fram hel till slut. Bion skulle börja 12.30 och vi var där vid 12.30, men helt plötsligt ändrade vi oss och bestämde oss för att äta lunch istället. Vi valde mellan Wood Ranch och Hugo's. Två helt olika restauranger. Wood Ranch är en lite exklusivare barbecue-restaurang med mycket ribbs och sånt. Hugo's är en nyttig vegan-restaurang. Jag valde Hugo's såklart. Vi fick vänta typ 20 minuter på bord, men som tur var behövde vi inte vänta ute. Det var storm utomhus och regnet öste ner. Vi blev blöta av att bara springa till restaurangen från parkeringen.
Vi delade på en förrätt. En exklusiv variant av Mac n cheese. Det var mozzarella, parmesan, gorgonzola och någon mer ost. Det var supergott! (Allt på menyn var inte veganskt). Till huvudrätt delade vi på quasadillas med sallad. Det var också jättegott. Vi satt på restaurangen ett tag och snackade. Sedan ringde jag min kompis Torun som är här i LA över helgen. Hon var i Santa Monica och vi bestämde att vi kunde mötas där. Så jag sa hejdå till Lauren och åkte sedan nedför bergen igen och vidare på PCH mot Santa Monica. Det tog ungefär en timma att köra. De satt på ett crêpe kafé och skulle precis beställa när jag kom in. Jag ville inte ha något men köpte en milkshake med smak av nutella. Den här helgen har varit helt galen med onyttig mat... Vi satt inne på kafét och snackade i 3 timmar tror jag. Det spöregnade utanför och det var varmt och mysigt där inne. Torun bodde i Venice med två kompisar till henne som är au pairer i Minnesota.De är jättetrevliga och det är alltid kul att träffa nya människor. Vi har umgåtts hela helgen. Vid 7.45 befann vi oss på bion för att se About Last Night med varsin froyo i handen som vi smugglat in. (ännu en gång säger jag att vi var onyttiga)... Froyon blev min middag. Efter bion körde jag hem dem och sedan körde jag hem. Jag var hemma vid 11.30. På lördagsmorgonen vaknade jag upp vid 6 och klädde på mig och packade ner det sista. Jag körde hemifrån 6.20 och hämtade upp mina vänner i Venice vid 7. Vi körde till Urth Café för att käka frukost. Jag åt en frukostburrito som var jättegod. Några minuter innan samlingsdags, 8.30, var vi framme och vi fick lämna av våra väskor och vid 9 började det första informationsmötet. Vi fick lyssna till en kvinna som berättade om helgen och reglerna som vi skulle följa. Efter mötet gick vi ut till bussarna som stod och väntade på oss. Jag hamnade i samma buss som Torun och Minnesota-tjejerna så jag hängde mest med dem hela dagen. Lördagen gick ut på att vi fick åka en guidad tur i LA och se de stora sevärdheterna. Vi stannade först vid Santa Monica Pier, där jag bara varit ca en miljon gånger. Vi käkade lunch på en nyöppnad pizzeria. Jag och Molly, en av tjejerna från Minnesota, delade på en pizza. Vi fick välja en baspizza och sedan valde man till toppingen. Vi tog en Margaritha med Parma-skinka och ananas. Mycket gott. Vi hade över 2 timmar på oss där tror jag och i slutet när vi skulle gå till bussen bestämde vi oss för att ta en frozen yoghurt på vägen (hahaha, vet att mina kompisar skrattar åt mig)... Vi fortsatte touren och stannade nästa gång vid Walk of fame. Det öste ner regn nu. Vi hade klarat oss i Santa Monica, men nu vräkte det ner som sagt. Vi sprang in på Starbucks för att gömma oss från regnet, gå på toa och såklart för gratis wifi.Vi åkte sedan vidare i bussen till the farmers market vid the grove. Det var mysigt och de sålde all möjlig slags mat. Vi stannade i en stor godisbutik där de har lösgodis!!! Jättegott lösgodis dessutom. Jag köpte mest chokladdoppade nötter. Jag köpte även rostade och saltade nötter vid ett stånd på marknaden. Allt var såklart jättedyrt, men ibland får det vara värt det.Sedan var det dags att ge sig av hemåt. Vi fick våra rumsnycklar och jag och Torun hade önskat varandra som rumskamrater, men vi hamnade ändå inte i samma rum. Det var okej för vi träffades ju hela tiden ändå.Vid 7.30 åkte vi tillbaka till Walk of fame med min lilla vita bil. Vi ville nämligen äta på en buffé som tjejerna testat några dagar tidigare. Det var jag, Torun och Minnesota-tjejerna som åkte. Det fanns mängder av fisk och skaldjur och sushi, men jag åt mest av det brasilianska och kinesiska. Det blev mest orange chicken och annan kyckling på tallriken- mums!Det var dessutom en stor efterrättsbuffé. Det fanns frozen yoghurt! Jag tog lite och dessutom frukter som jag doppade i en chokladfontän de hade. Det fanns dessutom ett antal amerikanska bakelser så som red velvet cake och tiramisu. Jag gillade ingen av kakorna jag smakade, men det andra åt jag glatt upp. Med paltkoma gick vi tillbaka till bilen och åkte hem till hotellet vid flygplatsen. Vi kollade upp gymmet de hade och bestämde oss för att mötas där dagen efter klockan 6 på morgonen för att hinna innan kursen började vid 8.30. Dagen efter ringde klockan vid 5.55 och jag klädde på mig och gick ner. Jag gymade i drygt en halvtimma sedan gick jag tillbaka och duschade. Jag gick ner och mötte Louise, den andra Minnesota-tjejen och vi gick tillsammans för att käka frukost. Hotellets frukost var en buffé och kostade 16 dollar, så vi skippade det. Utanför fanns McDonalds men vi gick lite längre, till Subway. Vi käkade och var tillbaka i god tid till 8.30 då vi skulle börja klasserna. Men de hade ändrat sig så klasserna började 9.30 istället... Vi gick alltså upp vid 6 för att gyma när vi kunde stannat i sängen en timma till. Klassen jag tog heter Personal Development och vi lärde väl oss en del, men det var inget speciellt. Vi masserade varandra i en timma under kursen. Vi gick runt pch bytte partner hela tiden pch vi var runt 40 pers därinne så det var många nya att lära känna. En av dem var Tanja som bor i Pheonix, Arizona och det var hennes familj jag nästan hamnade i. Världens är förbaskat liten.

Vi fick lunch på hotellet. Det var en kinesisk buffé som var riktigt god. Det var inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Jag trodde att de var snåla och skulle ge oss en macka eller något, men det blev bättre än så. Jag åt mycket orange chicken igen. Kursen fortsatte efter lunch och den var klar klockan 5 pm. Efter det hämtade vi packningen och sa hejdå till många. Jag, Josefin och två tjejer från Orange County som jag pratat med mycket under helgen bestämde oss för att försöka se kändsar från Oscarsgalan på kvällen. Man kunde åka till Hollywood och se dem gå in på röda mattan, men det var klockan 3 på eftermiddagen när vi alla var på kursen, så vi åkte istället till den största festen som var efteråt. Den kallas Vanity Fair. De största kändisarna kommer alltid dit efter själva Oscarsgalan. Vi såg många kändisar, men vi kunde inte urskilja vilka alla var. Vi stod på andra sidan gatan av där de gick in för vi fick inte stå närmare. Vi hade nog bästa platserna man kunde få, precis vid staketet. Vi såg limousiner och många svarta fina bilar rulla in. Kändisarna vi såg var bland annat Channing Tatum, Orlando Bloom, Ian Somerhalder, Harrison Ford, Bono, Lady Gaga och Jennifer Garner, Jag borde stått med penna och papper och skrivit ner alla kändisar vi såg för i efterhand ä'r det svårt att komma ihåg alla.

Vi missade Miley Curys och Ellen Degeneres, värdinnan för hela festen, men vi kunde inte stå där hela natten. Jag kom hem vid 12.30 och det tog en stund att åka. Jag skjutsade även hem Josefin på vägen tillbaka. Det var en jätterolig kväll med många skratt, förväntningar och glädjerop. Det bästa var såklart att se Channing Tatum. De flesta var svåra att känna igen på avstånd, men Tatum såg man direkt. Han är alla tjejers dröm.
(Kändisbilderna är tagna från Google.se)














2 kommentarer:

  1. WOOOOWWWWW, vilket liv du har! Att du bara hinner med att se, göra, uppleva alla saker.
    Är sååååååå imponerad.
    Kram o var rädd om dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jag försöker göra det mesta av min tid här och jag är glad att jag kan imponera någon ;) Kram och var rädd om dig med!

      Radera