onsdag 8 januari 2014

Nyår i Hollywood

Nu ligger jag verkligen efter. Jag har inte skrivit sedan julafton och mycket har hänt sedan dess. På juldagen stannade jag hemma med värdfamiljen och firade en amerikansk jul och även jag fick presenter i julstrumpan. Jag fick en massa godis, vilket jag inte behöver just nu. Nytt år betyder som vanligt mer nyttigheter och mer motion. Än så länge har det väl gått sådär. Jag är förkyld och har ont i halsen så vill därför inte träna. Jag sprang i förrgår och vaknade mer förkyld dagen efter. Nu vill jag även träna upp mer styrka och ska därför spana in två olika gym som ligger ganska nära och välja den bästa och testa hur det går i en månad.

På nyårsafton jobbade jag till halv 6 på kvällen och efter det åkte jag till Santa Monica för att träffa min Österrikiska kompis Esther. Vi åt på en mysig och fin italiensk restaurang som heter Trastevere. Efter en god sallad och lite bläckfisk tänkte vi åka till Marina del Ray för att se fyrverkerier vid tolvslaget. Man måste ha ett speciellt tillstånd för att få ha fyrverkerier så det är inte särskilt vanligt här i Kalifornien. Vi kunde inte stanna i Santa Monica för det skulle inte vara några fyrverkerier där, men det hade varit vackert om de hade det vid piren. Vi diskuterade även möjligheten att gå ut på en nattklubb i Hollywood som har 18-årsgräns. Vi bestämde oss för att vara lite crazy och valde det andra alternativet. Jag var väldigt tveksam först för jag var verkligen inte "dressed for the occasion" så att säga. Jag hade jeans, ett linne, kavaj och converse. Inte särskilt mycket party i dem kläderna. Esther var mer uppklädd och jag kände mig ganska obekväm. Vi åkte till Hollywood och körde vid Walk of fame där nattklubben låg och såg the Chinese Theatre på vägen och andra sevärdheter i Hollywood. På internet stod det att inträdet var $20, men när vi kom längre fram i kön stod det $60... Vi betalade och gick in. Det kändes verkligen jättekonstigt att gå in. Jag har inte varit ute en enda gång sedan jag flyttade hit och jag glömde bort hur man gör typ. Jag stod mest och glodde och fascinerade mig och skrattade lite tyst åt personer som stod för sig själva på dansgolvet och dansade. En tjej i 25-års åldern shufflade järnet i ett hörn. Alla killar var väldigt framåt på dansgolvet. De ville dansa och vi sa alla nej hela tiden. Vi kom med ursäkten "Vi har pojkvänner" hela tiden. Det var mest hip hop-musik, vilket jag har lite svårt för att dansa till. Det är mest bas och inget mer. Vi hade en kul kväll tillsammans och Lea, en au pair från Tyskland var med oss där också.

På jullovet åkte jag även till Yosemite National Park. Jag såg fantastiska vyer, den mest kända är the tunnel view, och de var alla otroliga. Naturen påminde ganska mycket om Sverige. Det var höga tallar och gräs på marken. Det var mer berg än vad jag är van vid i Sverige, men det var också kallt och lite snö här och där. Vi lyckades bygga en snögubbe, åka lite pulka och skridskor och grilla. Vi såg också en bobcat, vilket är ett väldigt ovanligt djur. Översättningen till svenska är rödlo och de ser ut som ett lodjur ungefär. Vi kom väldigt nära och jag önskade att jag hade en bättre kamera med mig. Jag fick några bilder med min mobilkamera, men kvalitén blev som den blev...

4 kommentarer:

  1. Verkligen roligt att följa dina äventyr. Det närmaste man kommit vilda djur är väl älg, eller var det en ko??
    Kram på dig från ett just nu snöigt Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vilda och exotiska djur är inte vanligt att man ser ;)
      Jag har sett att det har snöat! Det ser så härligt ut :D Hoppas ni har många snöbollskrig hemma i trädgården. Kramar

      Radera
  2. Hej! Ärligt talat är jag glad över att helgerna är över, jag visste inte hur jag skulle reagera att fira jul och nyår utan dig. Det gick bra, men det var givetvis jättetomt utan dig. Det kan säkert brorsan skriva under på också. Men det bästa av allt var när du sa när vi skypade dagen före julafton, att det var nog värst för oss. För dig var ju allt så annorlunda så du skulle inte tänka så mycket utan bara få uppleva något nytt. Det var oerhört skönt att höra.
    Det verkar vara ett väldigt fint i nationalparken, spännande med lon :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var också lite orolig innan, men det gick bra för mig med. Jag tror att resten av de knappt 6 månaderna kommer att springa iväg. Våren brukar ju alltid gå i racer-fart! Nu är det snart 5 månader tills vi ses om, du kommer i slutet av juni dvs. Hoppas att allt är bra med dig. Kramar

      Radera