torsdag 26 december 2013

Svengelsk julafton

Hej bloggen! Här kommer mitt 100e inlägg!
Nu kanske ni undrar: Hur gick det med bilen? Hur firades julafton och juldagen? Fick hon några presenter? Gillades presenterna hon gav? Förmodligen är det bara min mamma som bryr sig om sådana saker, men resten får lyssna ändå. Vi kan börja med bilen. Jag bärgade bilen, fick betala 16 dollar för det var 9 miles och jag har bara gratis i 7 miles. Jag lämnade in den förra torsdagen och hämtade den på lördagen runt lunch. Jag betalade ca 440 dollar för bildelar och arbete som utfördes på bilen. Det kunde varit värre, men så här i juletider är det redan ganska knapert så det kunde kommit lägligare... Jag är glad att jag har en bil igen så jag kan hitta på lite saker på min lediga tid.

Jag fick nytta av den på julafton, i tisdags, då jag styrde kosan mot Santa Monica. Jag gjorde en liten tabbe innan jag skulle åka iväg bara... Jag hade bestämt med Cissi att vi skulle mötas i SM vid 1 och jag skulle sätta mig i bilen strax efter 12 så jag var i god tid. Jag öppnade bilen på passagerarsidan och slängde in alla saker, låste från insidan och skulle gå runt bilen för att sätta mig och köra. Problemet var bara att jag bokstavligen hade slängt in ALLA saker. Min plånbok, mobil, mina bilnycklar och mina reservnycklar till bilen. Till detta vill jag nämna att jag bara använt min reservnyckel en enda gång sedan jag flyttat hit och det var när jag lämnade in bilen i torsdags. Det var alltså första gången den befann sig i min handväska och första gången jag lyckats låsa in mina bilnycklar. Mina värdföräldrar ringde AAA och de kom efter ca 50 minuter och hjälpte mig. Det var väldigt enkelt att öppna min bil från utsidan, skrämmande lätt till och med. Det kostade mig ingenting och jag kunde glatt och lite generat köra iväg strax innan 1. Jag träffade Cissi, en tjej som var med i luciatåget, runt 1.30 i Santa Monica. Vi strosade lite i några affärer och åt lunch. Sedan gick vi till 4th street och Arizona för att åka skridskor på en utomhusrink. Det var såå mysigt! Alla amerikaner var svindåliga på att åka så man fick koncentrera sig hårt på att inte köra in i någon som låg ner på isen och ojade sig. Det var första gången jag såg vuxna män stappla fram på isen med väldigt osäkra steg. Alla pappor och äldre killar jag sett åka skridskor i Sverige har varit hyfsat bra eftersom det är en del av ens uppväxt när man bor i Sverige.

Efter skridskoåkningen åkte vi till Marit, lucialedaren, för att fira lite svensk jul och smaka av det lilla svenska julbordet de dukat upp. Det var släktingar och vänner till Marit som var där och de var alla väldigt trevliga och roliga. Jag trodde första att det kanske skulle bli lite stelt och nervöst, men det fall sig helt naturligt att slå sig ner bland amerikanarna och ta en smutt av glöggen. Jag vågade inte dricka så mycket för de hade bara glögg med alkohol i och jag skulle köra hem till Malibu senare på kvällen. Vi kom dit runt halv 7 och åkte hem strax innan 10. Vi pratade mest hela tiden och jag hängde glatt vid julbordet för att smaka på prosciutto, lax, kex, sill, ostar, knäck, pepparkakor och saltlakrits. Jag åt även baconlindade dadlar doppade i en barbequevinägersås och det var en riktig succé! Det var jättegott och det var en ganska oväntad kombination. I slutet ställde sig jag, Marit och Cissi upp oss tillsammans för att bjuda på lite trestämmig svensk julsång. Det gick jättebra. Jag sjöng melodin, Cissi andrastämman och Marit tredjestämman. Det lät ganska vackert om jag får säga det själv. Vi sjöng Jul, jul strålande jul, Stilla Natt, Så mörk är natten, Staffan var en stalledräng och Nu vaknen och glädjen... Vi fick stora applåder och jag åkte hem med ett leende på läpparna. En annorlunda och kul julafton, men jag föredrar en riktigt svensk jul, oroa dig inte mamma ;)

Jag skypade med mamma, Erik, pappa och lite släktingar från pappas sida under julaftonen och det var kul att se dem och att de mår bra, hyfsat bra i alla fall. Mamma öppnade en julklapp i skype åt mig och det bestod av skålar och alldeles för mycket pengar. Tack så mycket! Jag fick även för mycket pengar och en fin tröja av pappa. Mormor och mamma hade skickat med julklappar med min pappa och bror när de hälsade på och de bestod av pengar i dollar (från mormor), en julig brödkorg med matchande grytlappar och ett par väldigt fina och exklusiva örhängen från mamma. Jag fick även många julkort från olika släktingar i Sverige. Tack alla för era fina presenter! Det värmer! Juldagen och resten fortsätter jag med imorgon. Nu ska här sovas!

2 kommentarer:

  1. 100 inlägg - inte dåligt GRATTIS! Det är jätteroligt att läsa din blogg och följa ditt äventyr på andra sidan Atlanten. Avståndet känns lite mindre när vi kan hålla en sådan bra kontakt som man kan nu för tiden :)
    Jag tycker att det var kul att det blev en sådan bra julafton med både udda aktiviteter och lite traditionell (då tänker jag på kvällen hos Marit).
    Jätteroligt att du gillade julklapparna. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen jättebra att vi har skype, facebook och viber! Det har hjälpt oss otroligt :) Ja min julafton var jättebra, minst sagt annorlunda från vad jag är van vid, men i år gjorde det inte så mycket. Jag tror att ni hade en bra julafton ni med. Nästa år hoppas jag att det minst blir lika bra! :)

      Radera