söndag 19 januari 2014

Härlig dag i Malibu och beslutsångest

Hej! Jag kan börja med att berätta att jag umgicks med min barndomsvän Filippa och min nya vän Sara mestadels av dagen igår. Jag var helt ledig och kollade lite på pojkarnas basket på morgonen innan de kom till Malibu. Patrick Dempsey var som vanligt där (träffar honom två gånger i veckan nu) och när jag mötte upp tjejerna ville de såklart gå tillbaka och träffa honom. Jag förstod dem. Vi gick dit och där stod han, så nu har de sett deras första kändis här i USA så det var kul för dem. Vi drog till stranden runt 11 och chillade där i några timmar. Sedan åkte vi till Point Dume Village och det var som vanligt jättefullt. Vi fick åka en bit ifrån för att parkera. Filippa köpte mat från Subway, jag från mitt nya favorit-ställe som säljer smoothies och Sara från en pizzeria. Vi satt alla i solen och njöt av livet och snackade. Vi satt ganska länge och sedan åkte vi till Zuma trail och gick en kilometer uppför berget för att sedan stanna och få en fantastisk vy över Malibu och Zuma Bay. Jag har varit där två gånger nu och jag vill snart dit igen. Man kan gå ännu längre och jag vill se hur långt man kan gå. Solen var ganska låg vid denna tiden och vi bestämde oss för att åka ner till stranden för att se solnedgången. Solnedgången var runt 5 och vi befann oss på Westward Beach, stranden näst intill Zuma Beach. Jag såg tre delfiner så fort vi kom ur bilen och jag tror att vi såg fyra dyka upp på samma ställe nästa gång. Senare såg jag en säl också och jag tycker verkligen om att se dessa varelser simma runt i vattnet. De ser så lyckliga ut (även om man inte kan se mycket av dem). Jag är van vid att se delfiner och sälar på djurparker, infångade i små bassänger. Jag gillar att se dem simma fritt i det stora havet. När solen gick ner blev det genast mycket kallare och jag hade smart nog inte packat ner några varma kläder. Det sista jag gjorde innan jag lämnade huset på morgonen var att packa ut min varma tröja. Det misstaget gör jag inte igen. Vi åkte till Malibu Country Mart, där Marmalade Café, andra restauranger, biblioteket, en bio och många dyra och exklusiva klädaffärer ligger. Jag ville gå till Urban Outfitters och spana in en varm och gosig tröja för jag kunde inte stå ut en minut till i kylan i bara shorts och linne. Jag brukar alltid hitta saker jag tycker om där, men den här gången hittade jag inget såklart. Det tog mig nog en halvtimma innan jag hittade vad jag sökte. Jag gick förbi några tröjor och sa högt "Det här ät en kofta jag skulle kunna hitta i min mormors garderob". Jag gick vidare och letade men sedan gick jag tillbaka. Jag tittade på tröjan igen och testade den. Jag gillade den och de andra tjejerna tyckte om den med. Den kostade $75 men det fick det vara värt. Jag har alltid velat ha en stickad tröja från Urban Outfitters, så varför inte? Nu är det tillbaka till sparandet igen...
Efter shoppingen bestämde vi oss för att äta middag på mexikanska Chipotle för ingen av oss var sådär jättehungriga. Vi tog varsin bowl. Jag tog sofritas, som är tofu med många olika starka kryddor tillsammans med sallad, majs, tomater, brunt ris, bönor och gräddfil. Jag gillar Chipotle, men man kan lätt tröttna på det.
Vi sa hejdå vid 9 på kvällen efter att de snällt skjutsat hem mig och jag var väldigt glad för jag hade en superbra dag tillsammans med mina närmsta vänner här i USA.

Som avslutning kan jag nämna att jag på senare tiden blivit lite osäker på om jag ska åka hem till Sverige i sommar eller inte. Jag gillar Malibu så himla mycket och jag vet inte om jag någonsin kommer att kunna leva i så vacker miljö igen. Jobbet är lite enformigt som au pair, samtidigt som det hela tiden händer nya saker. Nu har jag upplevt Halloween, Thanksgiving, jul, nyår och har påsk och 4th of July at se fram emot. Om jag stannar i 6 eller 12 månader till har jag redan upplevt det här en gång och jag tror inte att det kommer vara lika spännande. Det finns så många för- och nackdelar med att stanna vs åka hem. Jag har för det första inte så mycket pengar till min resemånad och det är många stora utgifter som kommer snart. Det finns väldigt mycket kvar att se här i USA och det är verkligen "a chance of a lifetime" som inte kommer att komma tillbaka. Jag kan alltid komma tillbaka till USA och resa runt men efter att jag börjat plugga är det inte särksilt sannolikt och då finns det nog andra länder som står högre på min önskelista. Det är också svårt att vara ifrån sin familj i två år. Jag är ganska sugen på att börja plugga också. Jag gick till och med till biblioteket och tänkte låna en biologibok. Jag lånade två andra tjocka skönlitterära böcker istället. Det finns så många fler aspekter till mitt stora beslut jag har framför mig, men jag kan inte nämna alla här. Nu har jag fram till april på mig att bestämma mig för hur jag ska göra. Just nu lutar det mot att åka hem och då gäller det verkligen att spara och att försöka sälja min bil.




4 kommentarer:

  1. Det är inte alltid lätt att välja. Som du själv skriver: a chance of a lifetime.
    Du kommer nog säkert till rätt beslut hur du än gör.
    Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tror jag med. Det lutar mer och mer åt att jag vill plugga, för jag behöver mer stimulans känner jag. Jag vill framåt! :) Nu ligger några bilder uppe också från min halvtaskiga mobilkamera. Kramar

      Radera
  2. Det låter underbart med sälarna och delfinerna, det är säkert en syn som fastnar på näthinnan och kommer att bära med dig länge :)
    Angående valet så förstår jag din beslutsångest. Jag önskar dig lycka till med vad du än gör, fast som du sagt till mig tidigare, du vet ju vad jag vill innerst inne ;)
    Jag är avundssjuk på värmen, ha det så gott. Kram

    SvaraRadera