torsdag 24 april 2014

Death Valley

Ja men då var det dags igen! Nu var det väldigt länge sen sist och det har hänt en hel del! Jag har varit i Mammoth igen och åkt skidor och varit i Death Valley National Park och sett en massa häftiga saker. Death valley var lätt den bästa platsen jag varit på hittills på semester. Det fanns så otroligt mycket att se och göra. Jag hade aldrig velat bo där eller semestra där på sommaren för det är alldeles för varmt. Det var mellan 30-40 grader varje dag och stekande sol mestadels av tiden. Ingen av oss brände sig som tur är. Vi åkte runt med bil i Death Valley och bodde där i fem nätter. Vi såg Titus Canyon, Sand Dunes, Badwater Basin (USA:s lägsta punkt på land), Ubehebe Crater, en månförmörkelse som gjorde månen röd, Charcoal Kilns, Artist Drive, Scotty's Castle, 20 mule team Canyon, The racetrack, Salt Creek, Pup fish, en stor ödla, två påkörda ormar, Golden Canyon, Dante's View, Devil's golf coarse, en ödelagd guldgruva och mycket mer! Det var helt otroligt vad det fanns mycket att se där och vi hann inte ens se allt! Platserna säger inte särskilt mycket, men googlar ni kan ni få reda på mer och se bilder på dem om ni är mer nyfikna på det. Det jag gillade mest var kratern och the racetrack. Vid kratern var det jätteblåsigt båda gångerna vi var där och det var väldigt mäktigt att titta ner i det gigantiska hålet. Det var grus i hela kratern och det fanns en gång ner i den. Andra gången vi besökte den bestämde vi oss för att gå ner till botten. Det var riktigt jobbigt att gå upp för det var brant och svårt underlag, men vi klarade det tillslut. 
The racetrack är ett naturfenomen som ingen forskare har förstått sig på. Det är stenar som rör sig på ett platt område mitt ute i ingenstans. Ingen människa har någonsin sett dem röra sig, men man kan se spår på marken att de rört sig. Jag hade läst om detta naturfenomen i en bok jag har hemma och det var häftigt att få se något sådant i verkligheten. 
Det var även väldigt kul att se öken mitt ute i ingenstans. Det är ett litet ökenområde i Death valley som bara ligger där. Jag vet inte hur sanden kom dit eller hur den kan ligga kvar på samma ställe utan att blåsa bort..
Det var en jättekul resa som sagt och jag hade aldrig kunnat göra den själv. Det är många off-roads och lång körsträcka så jag är glad att jag kunde åka med!
Nu orkar jag inte skriva mer om just denna resan, men ni har i alla fall fått en liten insyn i det hela. Tack för mig! 




1 kommentar:

  1. Vilka vyer, jättefina foton och motiven också förstås! Är bara så förundrad över allt du får se. Men jag håller med, det hade mig varit lite väl varmt att vara där mitt i sommaren.

    SvaraRadera