torsdag 6 november 2014

Höst i Kalifornien

Okej jag vet, alldeles för dålig på att uppdatera! Nu kan jag inte rabbla upp allt som hänt sen sist för jag kommer inte komma ihåg hälften. Jag kan börja med att skriva att min ljumske är bra nu. Det var väldigt konstigt, det bara hände helt plötsligt.. Jag åkte som sagt till urgent Care och betalade en massa pengar för att en doktor kunde säga till mig: "Vila, lägg is på skadan". Jag har fortfarande inte fått mina försäkringspengar tillbaka och de kan jag verkligen behöva nu. Jag har shoppat ganska mycket på sista tiden och lagt mindre pengar på mat. Shoppingen har bestått av skor.. Två par asics, ett par converse, ett par dr Martens och ett par cykelskor. Allt kostade ca $500 tillsammans, vilket är mycket billigare än i Sverige. Förutom mina skoköp så försöket jag spara till en ny dator. Jag är 99% säker på att det blir en MacBook air. De är snabba, smidiga och säkra. Och lite billigare i USA. Min nuvarande dator har helt pajat. Jag kan inte ens få igång den. Men jag hoppas att den startar någon gång framöver för jag har bilder sparade på datorn sen 2007... Jag skulle köpa ett externt minne och spara mer alla bilder på det som en extra säkerhet, men såklart tänkte jag på det a little too late... Det blir nog ett köp på The black Friday, helgen vid thanksgiving, då nästan alla affärer har stor rea och erbjudanden. 

Jag har träffat en ny kompis här i USA som heter Lovisa. Hon är en härlig Gotlandstjej som är av samma skrot och korn som jag. Vi delar många intressen och har samma värderingar. Jättekul att träffa nya kompisar! 
Jag har även gymmat en massa. (Jag har ju årskort så måste utnyttja det till fullo!) smålänning var det här ;)

Jag har klippt mig, vilket verkligen var på tiden. Sist jag klippte mig var i april och då gick jag till en frisörskola för Tony And Guy. Jag hade tur den gången, men då ville jag bara toppa. Den här gången ville jag göra något mer radikalt och klippa av mer än bara det yttersta. Jag ville få bort allt slitet. Jag gick till Art Lab i Santa Monica som jag blev rekommenderad. Jag fick en tid med en schysst kille som vet sin sak. Självklart gick jag på en extra kur för håret och betalade sammanlagt $108 för hela klippningen. ($18 dricks inräknat). Allt är billigare här i USA, men tjänster är inte så jättebilligt. Jag var väldigt nöjd och jag tror att cirka 10 cm av mitt hår rök. 

Halloween har kommit och gått här i Cali med. Jag beställde en princess leia-kostym i god tid för jag vet hur galet det blir precis innan halloween. Jag beställde även stövlar som passade till kostymen, men som såklart inte ingick.. Det slutade med att jag köpte 4 olika sorters skor för de två första gångerna var de för små och sista gången köpte jag två för jag var så trött på att de inte stämde. Jag har nu skickat tillbaka tre av dem, men såklart inte fått några pengar tillbaka än. Jag väntar nu på försäkringspengar och sko-pengar. På halloween gick jag trick or treating med barnen. Jag såg Julia Roberts där i år igen. Den här gången iklädd en Minion-kostym. Vi gick runt på en gata i Malibu och hade kul och fick en massa godis. Ett av husen som var coolast förra året, var bäst i år igen. Förra året hade de en hel taco-buffé. I år serverades stenugnsbakad pizza och en gratis bar såklart med vin, öl, olika sorters sprit och vatten. Ägaren till huset är trummisen i Red Hot Chili Peppers. Helt galet. På kvällen efter trick or treating åkte jag till West Hollywood för att se den stora Halloweenparaden. Vi såg inte direkt någon parad, men vi såg tusentals människor som alla var utklädda och strosade på Santa Monica Bouleward i West Hollywood. Jag läste innan på internet att det brukar vara runt 500 000 människor där den kvällen. Helt sjukt!! 
Det var väldigt kul att se alla lustiga människor och deras fantasirika utklädnader. En man var utklädd till nålen i Google Maps. En annan var gemet i Microsoft Word. En tredje var gandalf på styltor. Jag kunde inte gå runt allt för länge för de nya skorna var allt annat än sköna efter en hel dags användning. Jag sa efter drygt en timma att vi borde nog vända för jag kunde snart inte ta ett steg till. Dessutom gav barnen mig en rejäl förkylning som fortfarande sitter i. Det var tur att vi vände för när vi nästan var framme vid bilen började det regna. Det fullkomligt öste ner när vi suttit i bilen en stund och var på väg tillbaka. Vi hade väldigt tur med trafiken framtill strax efter Topanga Canyon. Där var PCH avstängd. Vi var då tvungna att köra tillbaka och ta en lång omväg. Det tog nog 40 minuter extra att åka runt. Jag var hemma innan 2 och somnade snabbt. 

Herregud nu glömde jag ju nästan något väldigt viktigt att berätta!! Jag trodde att jag redan skrivit om det, men det har jag inte! Min pappa och hans sambo Eva var och hälsade på i oktober. De kom hit på en torsdagskväll, Evas födelsedag, 2 oktober. På fredagen fick jag ledigt och åkte till Universal Studios med dem. Sedan fick jag reda på att jag fick ledigt lör-mån också! Så vi åkte till San Francisco över helgen. Vi började köra mitt på dagen från Malibu och stannade först i Camarillo och Oxnard för lite shopping på outletbutikerna och Nordstrom Shack. Vi stannade ganska länge och körde sen längs kusten upp till Santa Maria. Vi stannade en gång till på vägen för att bada. Det var hela lördagen. (Kör en väldigt odetaljrik variant).
På söndagen åkte vi först till Pismo Beach. Det var ett mysigt litet ställe med en lång pir och fantastiskt skön sand. Vi såg många surfare, fiskare och pelikaner. Det var en väldigt avslappnad Kalifornisk atmosfär i den staden, Pismo. Efter en promenad på piren och ett besök till souvenirbutiken åkte vi vidare mot Hearst Castle, som är den näst mest besökte attraktionen i Kalifornien efter Disneyland. Det är ett stort hus som en mycket rik man, William Hearst, byggde i början av 1900-talet. Han var vän med många kändisar så som Walt Disney, Charlie Chaplin och presidenten. Han var stor i tidningsbranschen och ägde 22 olika tidningsbolag tror jag. Han använde sina pengar för att bygga ett gigantiskt hus med tre stora gästhus jämte och två stora pooler, tennisplan samt ett privat zoo. Vi såg några djur såsom zebror som fortfarande lever kvar där. Det var väldigt mäktigt att se, men inte så som i Europa där vi har stora, mäktiga och gamla slott och fästningar. I USA har man inte sånt för det är ett så pass "nytt" land. 
Vi stannade på ett mysigt café innan vi åkte till hearst castle. Jag åt en vegetarisk hamburgare som var utsökt. Efter hearst castle åkte vi vidare. Vi hade bokat nästa natt i Monterey, vilket är ganska nära San Francsisco. Vi hade alltså en lång sträcka att köra denna dag eftersom vi åkte längs med kusten. Vi såg den vackraste delen av kustremsan med bland annat Big Sur. Vi stannade vid Bixby Bridge och det var en av mina favoriter. Det är nog den mest fotograferad bron i Kalifornien förutom kanske Golden Gate. Det var otroligt vackert. Vi körde och körde och hamnade på kvällen vid vårt hotell i Monterey. Det var en väldigt mysigt rum med trägolv för en gångs skull och inte heltäckningsmatta. Nästan alla hotell i USA har heltäckningsmatta av någon anledning.. Vi åt middag på Chipotle och handlade lite på ett pharmacy. 
På måndagen åkte vi sista biten upp till San Francicso och vi stannade bara vid Santa Cruz. Det är en sommarstad så det mesta var stängt och vi var där tidigt. Vi åkte därför vidare och körde över Golden Gate-bron för att se en fantastisk vy över bron och San Francisco Bay Area. Vi hade en riktig turistig dag vid Chinatown, Lombard Street och Fishermans Wharf. De skjutsade mig sen till flygplatsen och jag flög hem runt 7 på kvällen och tog en shuttle-buss från LAX. Jag fick vänta i 40 minuter även att jag bokat, men jag hade tur som var ensam i minivanen och var hemma runt 10. 

Vädret här är helt fantastiskt! Det är nu november och det är runt 30 grader och sol ute. Idag fick jag många bilder på snö skickat till mig från gråa Sverige. Hur ska jag överleva detta när jag flyttar hem om drygt ett halvår?

Nu orkar jag inte skriva mer.. Men mer kommer! Hoppas jag ;) Puss!



















1 kommentar:

  1. Underbart att återigen få läsa om allt du gör. Det känns konstigt att läsa om allt underbart du hittar på. Man blir så glad för din skull ;D.
    Många långa kramar/Anette

    SvaraRadera