onsdag 13 augusti 2014

EuroTrip part 1

Tillbaka i Malibu och kändislivet igen. Jag stötte på Pierce Brosnan igår, första dagen i Malibu efter min Europaresa. Jag har varit i Sverige och England i 5 veckor i sommar. Vi åkte i början av juli och kom hem för ett par dagar sedan. Resan började på USA:s nationaldag och det väldigt lång tid att komma fram till Sverige. Vi lämnade huset mitt på dagen (runt kl. 22 i Sverige). Vi hann fram till flygplatsen i tid, men det visade sig att planet skulle bli försenat eftersom en person dog på planet vi skulle åka med. Väldigt chockerande och sorgligt. Hon hade åkt ända från Nya Zeeland för att komma till LA och helt plötsligt bara borta... Jag vet inte hur länge passagerarna fick vänta på att få gå av eftersom bara speciella människor från begravningsbyrån eller vad det nu är får flytta kroppen. Vi behövde dock inte vänta alla dessa timmar eftersom det hade ett extra plan på flygplatsen som vi kunde använda. Det blev bara två timmar försenat till slut och jag hade gott om tid i England innan mitt flyg skulle gå till Köpenhamn. Jag skulle väntat sex timmar vid Heathrow, men tack vare förseningen blev det bara fyra timmar. Jag landade i Köpenhamn runt halv åtta på kvällen och mitt tåg gick vid 21.30 så jag hade ännu lite väntetid. På tåget hamnade jag jämte ett väldigt högljutt medelåldersgäng. Jag var helt sjukt trött för jag hade inte sovit på planet, men de höll mig vaken hela tågresan till Alvesta. De skulle såklart av i Växjö. Väl i Alvesta möttes jag av mamma som kom springandes och pappa och Erik i bakgrunden. Det var helt fantastiskt att äntligen få se dem igen. Mamma och jag lipade floder och pappa och Eriks ögon var nog inte helt torra heller. Det var ett helt magiskt ögonblick och det kommer jag aldrig glömma. Klockan var nu nästan midnatt så jag hade rest i 26 timmar från att jag lämnade huset. Vi anlände till Hult runt 1.30 tror jag och jag gick och lade mig vid 2. Jag hade då varit vaken i 36 timmar i sträck. Det blev en god natt sömn.

Mamma kom in och väckte mig strax efter 2 på eftermiddagen och jag svär, jag har aldrig sovit så länge i hela mitt liv. Resten av Sverigeresan bara försvann. Jag hade inte bokat in mer än ett par saker innan jag kom till Sverige men jag gjorde en massa saker varje dag. Vi spelade golf, hade två släktkalas, badade massor, åt glass i mängder, åkte till Stockholm, fixade visum på ambassaden, gick till käftis, träffade kompisar, besökte farmor och mormor, åkte till Linköping och såg Eriks nya lägenhet, festade på Whitebar med en utsökt kebab efteråt, sov över med bästis, fick massa presenter, gav presenter, spelade dart, FIKADE såklart, åt mormors efterlängtade blåbärspaj, blev bjuden på lyxmiddag av bästis, gick Bogårdsrundan med mamma, åkte till Holmen och myste, hade fredagsmys med mamma och klassiska varma mackor i ugn, blev överraskad av familjen Wede/Friman och blev helt galet glad, åt mammas fantastiska jordgubbstårta, hade tjejkväll hemma, kollade på fotbolls-VM, åkte till Västervik och gick på spa vid Gränsö Slott med mamma, köpte smågodis, packade och packade upp och sa ett tårögt adjö till mina nära och kära. Jag önskar att jag hade mer än 12 dagar, men jag känner att jag hann med ganska mycket ändå. MEN jag hann inte äta mer än en kebab!

Jag önskar att jag kunde gå in på mer detaljer men jag orkar faktiskt inte. Jag kan säga att det var helt fantastiskt härligt att träffa alla saknade. Jag skrev mer detaljrikt i min nya dagbok som jag tog med mig hemifrån. Jag skrev i den på flyget till Heathrow om alla dagar i Sverige. Englandsberättelsen påbörjade på planet till LAX frö ett par dagar sedan. Jag hade då noterat vad vi gjort i grova drag på min mobil så jag inte skulle blanda ihop allt. Jag ska göra en grov översikt här med av vilka platser vi besökte (har säkert glömt hälften). Vi reste först runt i nordöstra England. Vi bodde utanför North Walsham i ett gigantiskt lyxigt hus. Jag hade ett stort rum helt för mig själv. Vi reste runt i en vecka där och besökte bland annat Norwich, Brancaster Staithe (fantastisk strand), Worstead årliga festival, Hickling, Holkham (ännu en fantastisk strand) , Wells-next-the-sea och mycket mer. Vi gjorde en massa saker där. Vi åkte till olika stränder och promenerade, vi gick på en promenad med alpackor i koppel, vi fiskade krabbor, åt glass varje dag, åt fish and chips en dag såklart, besökte gamla kyrkor och katedraler m.m!

Efter en vecka i norr åkte vi till östra England. Vi bodde då utanför Bridgewater i ett slottliknande hus från 1000-talet! Helt sjukt dyrt, men väldigt coolt. Det var ett typiskt spökslott med hemliga rum och gångar och barnen älskade det. Vi reste även runt den här veckan till bland annat Wells, Kilve beach (hittade en massa fossiler), Stonehenge och en sjukt massa andra platser. Sista veckan åkte vi till lite olika platser runt om. Vi åkte till London ett par gånger och såg konst och design museet V&A och Tower of London. De öppnade precis London Tower för visning efter att ha satt upp en massa handgjorda vallmoblommor. Det kommer att vara klart i November i år och då kommer det vara över 800 000 blommor där. Varje vallmo representerar en britt som dött under Första Världskriget. Man kan förstå hur drabbade de var eftersom det inte var så många invånare på den tiden som det är nu. Det var helt magiskt och det är verkligen en once in a life time experience. Så om ni åker till London innan November i år måste ni definitivt åkte till Tower of London. Vi såg även Tower bridge därifrån som jag alltid tyckt om. Vi åkte även till Cambridge, Belton och Oxford. Vi hann med helt sjukt mycket och jag är fortfarande jetlagged och jag kunde inte sova på planet förstås. Detta blev en kort sammanfattning av fem händelserika veckor i mitt liv. På återseende bloggen. Tack och hej!






















2 kommentarer:

  1. Jag håller med. Ögonblicket när jag såg dig kliva av från tåget var magiskt. Jag är så glad att du var hemma en sväng och laddade mina "batterier". Tiden gick så snabbt bara, men vi hann ju med en del i alla fall ��. Kram och lycka till med det nya året!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var helt underbart! Kul att höra att du blev så glad :) men det vet jag ju redan ;) du gjorde mig väldigt glad likaså! Kram och tack! Jag hoppas på att de bestämmer sig väldigt snart när du kan komma och hälsa på! :)

      Radera