torsdag 3 juli 2014

Hela juni

Nu ska jag försöka mig på något väldigt svårt. Jag ska försöka sammanfatta hela juni i bilder och språk. Det har varit en oerhört "snabb" månad. Den började med att jag vaknade upp i stugan vid Clearlake och det har jag ju redan berättat om så det kan jag skippa. På måndagen efter den helgen var jag helt slut. Jag hade inte fått många timmars sömn och hållit igång hela helgen, så det var bara att "suck it up" och jobba 10 timmar. Resten av den veckan bestod av jobb och gym. Till helgen hände lite annat kul dock. Jag fyllde nämligen 20 år på lördagen! Jag såg för några år sedan att jag skulle fylla 20 på en lördag och tänkte perfekt, då kan jag festa till det ordentligt på den stora dagen, men icke.. I USA måste man vara 21 för att köpa alkohol OCH för att gå ut på klubben. Jag hade en bra dag ändå. Jag fick tårta och blommor på morgonen av min värdfamilj och det var väldigt gulligt och uppskattat, inte bara av mig. Barnen älskade tårtan. Senare kollade vi på en dans-show som barnen var med i på förmiddagen. Efter det tog jag min bil till Marina Del Ray och mötte upp Filippa och Sara på ett väldigt fancy hotell. Vi lånade deras jacuzzi, swimmingpool och bastu och hade det riktigt trevligt i ett par timmar. Sedan åkte vi till Santa Monica och käkade italienskt på taket av Santa Monica Place. Efter det var Sara tvungen att åka hem för att jobba, men jag och Filippa stannade kvar. Vi gick till Apple Store och jag köpte en Iphone 5S Gold till mig själv i födelsedagspresent. Jag gick sedan till AT&T och fixade ett nytt sim-kort så den fungerade. Det tog en liten stund att få iMessage att fungera och det har krånglat mycket för mig. Förutom det ÄLSKAR jag min nya smartphone. Jag har en mycket bättre kamera på den och jag tycker att de fotona fungerar. Jag behöver inte köpa en fin kamera just nu, även om det vore kul. Jag gillar inte att bära runt på en tung kamera hela tiden. Jag har tagit massvis med bilder och ska visa en bråkdel av dem.

På söndagen den 8e juni träffade jag Brooke för första gången. Hon är en ny au pair som bor 6 minuter från mig med bil. Det är helt fantastiskt att ha någon så nära! Vi har träffats jättemånga gånger sedan dess och vi trivs bra ihop. Förhoppningsvis kan vi lära känna lite fler amerikaner med. Hennes värdfamilj är verkligen rik och kända inom sina branscher så det är ju alltid kul.

Tisdagen den 10 juni var sista skoldagen och då började jobbet på allvar igen. Jag hade mest jobb i början av året när jag kom för de hade sommarlov och nu var det likadant. Jag har jobbat väldigt mycket sedan dess. Den veckan var okej dock för jag fick ledigt på helgen. Det var min sista lediga helg innan den stora resan. Jag fick ledigt på fredag eftermiddag runt 5 och åkte till Santa Monica med Brooke. Vi träffade Kristina, en dansk au apir på restaurangen True Food Kitchen. Efter en god och nyttig middag gick vi till AMC (bio). Där ringlade en lång kö utanför biosalongen och vi undrade varför. Vi ville se 22 Jump Street och det visade sig vara premiärvisningen. Vi ställde oss i kön och väntade med en froyo i handen såklart. Det var en riktigt kul film och vi skrattade högt flera gånger. Jag har inte sett 21 Jump Street än, men det är bara en tidsfråga innan jag gör det.

På lördagen träffade jag Filippa, Sara och Lea på Venice Beach. Det var sista helgen på länge för Sara för hon åkte till Sverige med sin svenska värdfamilj för ett par månader. Vi chillade på stranden mestadels av dagen och kollade på en utomhusbio på kvällen vid Santa Monica High School. Det var Notting Hill som visades. Nu ska jag börja dra igenom juni lite snabbare för jag hinner inte skriva mycket länge till.

På söndagen åkte jag till Laguna Beach med Brooke. Vi klarade oss bra, men hamnade dock på en väg med tull. Jag kunde inte betala kontant utan behövde göra det online och det var skitkrångligt, men hoppas jag gjorde rätt. Vi träffade Ottilia och Nathalie, två svenska au pairer där. De bor i Mission Viejo, OC. Vi chillade på stranden ganska länge och sedan åkte vi och shoppade en liten stund på kvällen. Vi åt gott på PF Changs, en av mina favoritrestauranger. Ottilia hade brutit foten en vecka tidigare, men hoppade tappert runt på kryckor och lite rullstol. Det var kul att träffa dem igen, men det var inte sista gången jag träffade Ottilia för hon förlänger 6 månader som tur är.

På tisdagen fyllde min mamma år och jag skypade med henne två gånger. Det var jättekul att se henne igen och min bror var också med vilket var riktigt kul också. Jag hoppas hon hade en bra dag även att jag inte var där.

På torsdagen den 19 juni åkte jag till Santa Monica med Brooke igen och käkade froyo för hon hade ett sånt himla sug. Jag förstår henne för jag var likadan i början haha! Nu äter jag inte lika ofta. På fredagen var det Midsommarafton och jag jobbade fram till 5.30. Jag åkte sedan till Santa Monica IGEN och träffade Filippa, Torun, hennes brorsa med flickvän och hennes brorsas kompis. Vi pratade på deras hotellrum en stund och sedan gick vi till Johnnies Pizza. Vi käkade gott och hade en riktigt trevlig kväll allihopa. De var riktigt roliga, Toruns bekanta och Torun och Filippa med såklart. Det var tur att jag inte fall för trycket och drack något litet på deras hotellrum för på vägen hem passerade jag en alkohol/körkorts-kontroll och alla bilar behövde stanna. Det gick bra såklart för jag har alla dokument på plats. Nu har mitt körkort gått ut dock så jag får inte göra någonstans förrän jag förnyat mitt visum och förnyat mitt körkort.

På lördagen och söndagen jobbade jag väldigt mycket, men hann springa en runda. På måndagen fick jag ledigt på eftermiddagen. Då passade jag på att träffa Max, en svensk kompis som bott utanför San Francisco i ett år som au pair. Hon kom till USA ett par veckor innan mig så hon var på sin resemånad. Hon utnyttjade inte hela månaden utan tog några dagar i LA. Vi åkte till Runyon Canyon och försökte hitta kändisar, men det lyckades vi inte med den här gången heller. Jag har gjort den hiken en gång tidiagre och det är en fantastisk vy över LA.

På tisdagen och onsdagen packade vi ihop oss och på onsdag eftermiddag åkte vi till San Diego, jag och värdfamiljen. Vi åkte till La Jolla och såg sälar och en massa vackra vyer på torsdagen. På fredagen hikade vi i 6-7 timmar vid Torrey Pines. Det var helt otroligt hur mycket barnen kunde gå helt själva. Till och med 4-åringen orkade hela dagen! Det är en fantastisk vy uppifrån berget. Vi såg ner till stranden och PCH. Torrey Pines är en speciellt tall som bara växer där. Barren är lika långa som min fot!
På lördagen åkte vi till Cabrillo National Monument. Det är en staty av Juan Rodriguez Cabrillo, mannen som "upptäckte" Kalifornien. Det är ett fint fyrhus på toppen också som vi gick in i. Vi hade en vy som sträckte sig långt utöver San Diego och man såg även Mexico. Vi passerade också en gigantisk kyrkogård på vägen till Cabrillo. Där var det rad efter rad med vita gravstenar från amerikanska soldater från flottan och armén. Det var riktigt mäktigt att se.
På söndagen åkte vi till San Diego Zoo och såg en hel del roliga djur, bland annat pandor, flodhästar, koalor och sköldpaddor. Vi åkte över Coronado Bay Bridge på kvällen för att se San Diego Skyline vid mörker. Det var jag som rekommenderade detta och det var häftigt att se igen.
Måndagen var vår sista dag i San Diego och vi åkte till San Diego Zoo igen för att se resten av djuren vi inte hann med. Vi hann ändå inte med att se alla haha! Efter det åkte vi till Balboa Park en sväng. Dit ska jag definitivt återvända. Arkitekturen var fantastisk, påminner om Europa. De hade en näckrosdamm, fin park, muséer, en gigantisk orgel mm. Vi hade turen att se en gratis orgelkonsert på kvällen. Sedan åkte vi hem och vi var hemma sent, men vi hade en kul dag och kväll. Igår tog jag en tripp till Camarillo Outlet och Brooke mötte mig där. Jag hann göra lite sista minuten shopping. Nu är jag klar för den här gången. Massa bilder nu hej!

























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar