fredag 6 juni 2014

Clear Lake

Hej igen! Nu var det ett riktigt bra tag sedan jag skev IGEN. Sist hade jag en skitkul helg med Wango Tango och en massa bra musik. Nu har den helgen toppats. Jag flög till San Francisco förra helgen och träffade min kompis Torun där. Hon bor i Pleasanton utanför San Francisco så jag fick ta barten på kvällen till hennes hus. Jag fick flygbiljetterna som en tidig födelsedagspresent av min värdfamilj. Det var väldigt schysst och det är jag oerhört tacksam för. Vi bokade biljetterna på onsdagen och jag åkte på torsdagen så biljetterna var tre gånger så dyra än vanligt. Jag kom fram till Pleasanton runt 11.30 på torsdagskvällen och Torun var snäll och hämtade upp mig där så jag slapp gå med all packning och tappa bort mig. Det var oerhört schysst att jag fick sova hos henne och hon hjälpte mig med mycket så jag slapp oroa mig. Vi somnade ganska snabbt efter att vi legat och snackat ett tag. På fredagen hjälpte Torun ett av hennes värdbarn till skolan och jag hängde med i bilen. Jag fick se Downtown Pleasanton, vilket var något mindre än LA. ;) VI åkte sedan till Jamba Juice och New York Bagels och käkade frukost tillsammans med Max och hennes familj. De var jättetrevliga och det var kul att snacka lite svenska igen. Efter ett tag åkte vi allihopa till Downtown San Francisco och jag fick se Union Square som är som ett litet torg mitt i San Franciscos centrum. Det låg ett stort shoppingcenter i närheten och vi gick såklart dit. Jag köpte med mig ett par vanliga svarta tights från HM för jag behövde verkligen det, men annars kunde jag hålla min pengar i bestyr. Jo, förresten så köpte jag några Questbars. Det är proteinbars som innehåller hela 20 gram protein per bar! De smakar ganska gott också. Vi gick sedan tillbaka till bilen i det oerhört dyra parkeringshuset och betalade snällt den hutlösa summan. Jag och Torun bad om att bli avsläppta nära gallerian och de gjorde ett försök i alla fall. Det slutade med att vi fick gå nästan längre än om vi hade gått från parkeringshuset. Vi kånkade på väldigt mycket packning. Vi kom fram till slut och vi var helt slut. Vi käkade båda mexikanskt i gallerian och gav oss sedan iväg till Barten för att träffa Toruns kompisar som skulle skjutsa oss till Clear Lake. Det är en sjö norr om San Francisco där YSC (Young Scandinavian Club) håller hus om somrarna. Torun har sedan länge tänkt gå och jag hade nyligen fått reda på att jag var ledig på helgen. Biljetterna hade sedan länge varit slutsålda och jag hade gärna velat gå och några dagar innan eventet hade några avbokat så då fick jag chansen att komma. Jag ångrar inte en sekund att jag gav mig ut på detta äventyr. Det var spontant, galet och alldeles alldeles underbart! Vi hade så himla kul. Vi kom fram runt 11 på kvällen tror jag och parkerade bilen och ankrade sedan båten som vår chaufför hade tagit med sig. Vi anlände till stugan och festandet var i full gång. Det var musik, skratt och gläderop som ljöd över vår slutstation. Vi hade även turen att de inte hade hunnit äta middag ännu så det fick vi också när vi kom dit. Det var makaroner med någon sås till och det var faktiskt gott. Vi dansade, sjöng, snackade och hade roligt hela natten typ..

Dagen efter vaknade vi alla tidigt och frukosten serverades redan runt 9 på morgonen. Det var mängder av mat som serverades. Vi behövde inte gå hungriga en sekund på hela helgen. Jag och Torun hjälpte till med lunchen senare. Vi stod och grillade ca 200 korvar till alla människor som var där. Annars så badade vi det gröna algiga vattnet, åkte båt, lyssnade på musik, åkte jetski, latade oss och käkade mestadels av dagen. De flesta som varit där på fredagen var trötta på lördagen så det var lite lugnare på lördagskvällen för våran del. Vi hade jättekul denna kvällen med och jag fick tag på en gitarr som någon hittat. Jag spelade bara lite grann men någon kom fram till mig och sa att han tycker att jag har en väldigt vacker röst. Sådant blir man ju alltid glad av att höra.

På söndagen var det dags att åka hem men vi hann hitta på lite innan vi åkte hem. Jag badade igen, vi käkade och solade. Jag åkte ifrån stugan runt 2 för mitt flyg hem skulle gå 6.30 och det var en bit att åka. Flyget hem gick bra, men jag fick vänta 2 timmar på flygplatsen på min skjuts. Det var snällt att de kunde skjutsa i alla fall. Det gjorde att jag sparade parkeringspengar som är väldigt dyrt på flygplatsen. Jag tror nog att det här var den bästa helgen hittills. Det var denna resa och resan jag gjorde med min pappa och bror som får delad förstaplats. Tack Torun, det behövde jag verkligen!


















4 kommentarer:

  1. Oj så spännande, roligt, festligt du har haft. Kul att se bilderna och veta att du lever ett liv som hör ungdomsåren till . Jag är verkligen glad för din skull. Kram, vi syns snart!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja det har inte varit så mycket festande och ungdomsliv för mig under året, så det var tur att jag fick en helg i alla fall. Tack :) Kram nu syns vi väldigt snart! :)

      Radera
  2. Hej! jag undrar bara vilken organisation du åkte med och hur din matchningprocess gick till? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniela! Jag åkte med Cultural Care Au Pair och de har en bra hemsida där du kan läsa om hur det går till. Man lägger upp en profil på deras hemsida, precis som alla värdfamiljer. Sedan gör ni både ett personlighetstest och utifrån intressen, personlighet osv så matchas du med en familj i taget. Du får ett mail om du har en matchning och du kan då skriva till familjen. De har 48 timmar på sig att svara. Jag matchades med några stycken direkt, men de var inte tillräckligt snabba på att svara så jag matchades om. Det tar lite tid hela processen så var ute i god tid om du är intresserad :)

      Radera